Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Zestawienie dostępności usług Blika w bankach. Najwięcej funkcji w ofercie ING i Millennium

Kilka banków planuje w tym roku poszerzyć zestaw oferowanych przez siebie usług Blika – zwiększy się dostępność prośby o przelew, płatności w internecie bez kodu i płatności powtarzalnych

Popularność Blika stale rośnie. Na koniec III kw. 2023 r. z systemu korzystało już prawie 15 mln użytkowników. W minionym roku powiększyło się też grono banków udostępniających swoim klientom usługi Blika. Do 18 wcześniej znajdujących się w tym gronie (Alior Bank, BNP Paribas, BOŚ, BPS, BS w Brodnicy, BSR w Krakowie, Citi, Credit Agricole, ING, mBank, Millennium, Nest Bank, Pekao, PKO BP, Pocztowy, Santander, SGB oraz VeloBank) dołączyła dziewiętnasta instytucja: Krakowski Bank Spółdzielczy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zakres oferowanych funkcji Blika znacznie różni się pomiędzy poszczególnymi instytucjami. Z poniższego zestawienia dowiecie się, z jakich usług możecie korzystać w swoim banku.

Przeczytajcie także: Credit Agricole wprowadza konto Junior

Podstawową usługę Blika, czyli płatności kodem w internecie, zapewnia każda z 19 instytucji. Dodatkowe udogodnienie, dzięki któremu można uniknąć przepisywania kodu przy kolejnych zakupach w zaufanym sklepie, oferuje siedem instytucji. "Zapamiętać" sklep lub przeglądarkę można w aplikacjach: Aliora, ING, mBanku, Millennium, Pekao, PKO BP i Santandera, a nad wdrożeniem takiego rozwiązania pracuje Bank Spółdzielczy w Brodnicy.

Jeszcze krok dalej poszło PKO BP – oferuje tzw. swoją wersję Blik one click, czyli możliwość uregulowania należności bez podawania kodu i bez potwierdzania. Taką usługę oferuje jako jedyny bank na rynku, ale jak na razie jest ona dostępna wyłącznie na platformie Allegro, o czym więcej przeczytacie tutaj.

Płatności powtarzalne, np. płatności za rachunki czy subskrypcje, mogą z pomocą Blika zlecać klienci tylko dwóch banków: ING i Pekao. Jak jednak dowiedział się serwis cashless.pl, usługa ta w niedalekiej przyszłości ma zostać udostępniona również klientom Millennium. Aby skorzystać z tego rozwiązania, klient przy opłacaniu pierwszego zobowiązania Blikiem akceptuje zaproszenie do utworzenia płatności powtarzalnej, a ta wykona się automatycznie w ustalonym terminie.

Choć nadal Blik najczęściej wykorzystywany jest w handlu internetowym (w III kw. 2023 r. ponad 50 proc. wszystkich transakcji z wykorzystaniem tego rozwiązania miało miejsce w e-commerce), to coraz chętniej klienci płacą nim również w sklepach stacjonarnych. A jak wynika z najświeższych dostępnych danych, już ponad jedna trzecia operacji w terminalach płatniczych to płatności zbliżeniowe. Obecnie za pomocą tzw. Blika C poprzez zbliżenie telefonu z Androidem do terminala płacić mogą klienci sześciu banków: Aliora, ING, mBanku, Millennium, PKO i Santandera.

Klienci pozostałych instytucji oraz właściciele iPhone'ów przy płatnościach stacjonarnych będą musieli wygenerować kod Blik, podać go sprzedawcy, a następnie zatwierdzić operację w swojej aplikacji. Usługa ta jest dostępna we wszystkich 19 bankach zintegrowanych z Blikiem.

Przeczytajcie także: When U buy pomoże w zakupach internetowych

Trzecią powszechnie dostępną funkcją Blika, po płatnościach z kodem w e-commerce i płatnościach z kodem w sklepach stacjonarnych, są wypłaty z bankomatów – pozwala na nie wszystkie 19 instytucji. Oczywiście jest to możliwe w tych bankomatach, które obsługują taki typ transakcji. Ich sieć jest jednak pokaźna – na koniec III kw. 2023 r. Blika akceptowało 19,6 tys. spośród niespełna 21 tys. wszystkich działających na rynku.

Istotnie krótsza jest natomiast lista instytucji, których klienci mogą z kodem Blik wpłacać pieniądze we wpłatomatach. Z takiej usługi skorzystają obecnie klienci ośmiu banków: BNP Paribas, Credit Agricole, ING, Millennium, Nest Banku, Pekao, PKO i VeloBanku.

Cieszącą się dużą popularnością usługę szybkich przelewów na numer telefonu ma w swojej ofercie 17 banków. Oznacza to, że funkcja ta nie jest dostępna jedynie w dwóch bankach należących do systemu, a więc w BPS oraz w Krakowskim Banku Spółdzielczym. Ten ostatni zadeklarował jednak, że pracuje już nad udostępnieniem jej swoim klientom. Przy okazji warto odnotować, że na koniec III kw. w usłudze zarejestrowanych było już przeszło 15,6 mln numerów, a tego typu operacje stanowiły ponad jedną czwartą wszystkich transakcji Blikiem.

Drogę do popularności toruje sobie zaś usługa prośby o przelew Blik. Jeszcze rok temu była dostępna tylko w trzech bankach, teraz mogą z niej korzystać klienci sześciu instytucji: BSR w Krakowie, ING, mBanku, Millennium, VeloBanku, a od niedawna także Pekao. Co ciekawe, kilka kolejnych zamierza wdrożyć tę funkcję w najbliższym czasie. Tak zadeklarowały: Krakowski Bank Spółdzielczy, SGB i Santander. Jednocześnie warto odnotować, że podobną usługę do wspomnianej prośby o przelew proponuje swoim klientom PKO BP. Nie jest ona jednak realizowana w ramach systemu Blik, a użytkownik IKO o przelew może poprosić tylko innego klienta tej samej instytucji.

Przeczytajcie także: HiPRO wprowadza miesięczna raty do Unilinka

Listę narzędzi oferowanych przez PSP zamykają czeki Blik. Z tego narzędzia korzystać mogą klienci czterech banków: Millennium, PKO BP, Pocztowego i VeloBanku.

Wciąż do powszechnego użytku nie trafiła zaś zapowiadana od dawna usługa Blik płacę później. Jej testy rozpoczęły się w banku Millennium we wrześniu 2022 r. Obecnie – prawie półtora roku później – oparte na Bliku płatności odroczone nadal są na etapie pilotażu. Jest jednak nadzieja, że rozwiązanie doczeka się niedługo szerszego wdrożenia. – Finalizujemy testy, aby już wkrótce zaproponować nowe rozwiązanie wszystkim klientom – zapewniono mnie w biurze prasowym Millennium.

W tabeli poniżej znajdziecie informacje na temat dostępności usług Blika w poszczególnych bankach. Niezaprzeczalnie prym wśród nich wiodą: ING, w którym brak jedynie czeków, oraz Millennium, które z kolei nie ma w repertuarze płatności powtarzalnych, aczkolwiek – jak mogliście przeczytać powyżej – pracuje nad wdrożeniem tej usługi.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies