Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Zdalne zakładanie kont. Już w 13 bankach zrobicie to za pomocą selfie

Kolejne dwa banki, Nest i Pocztowy, pracują nad umożliwieniem swoim klientom otwierania rachunku na podstawie zdjęcia dowodu i twarzy

Możliwość zdalnego założenia rachunku osobistego w banku to obecnie rynkowy standard. Prawie wszystkie instytucje detaliczne działające nad Wisłą pozwalają klientom otworzyć konto bez wizyty w placówce, w kilka minut.

Przeczytajcie także: Nest Bank umożliwi otwieranie kont na selfie

Aż 13 banków umożliwia założenie konta na selfie. To automatyczny proces, w ramach którego klient wykonuje zdjęcie swojego dowodu, a następnie robi sobie selfie, czyli zdjęcie własnej twarzy. W ramach weryfikacji może zostać też poproszony o wykonanie przed kamerą smartfona kilku prostych gestów. W ten sposób można otworzyć rachunek w: Aliorze, BNP, BPS, Citi, Credit Agricole, Getin Banku, ING, mBanku, Millennium, Pekao, PKO, Santanderze i SGB. A nad wprowadzeniem takiego rozwiązania pracują również Nest oraz Pocztowy.

Kilka banków oferuje natomiast szerszy wybór metod zdalnego wylegitymowania się swoim dowodem. Przy zakładaniu konta w mBanku klienci mogą zamiast wykonywać zdjęcie dokumentu potwierdzić swoją tożsamość za pomocą e-dowodu (dowodu osobistego z warstwą elektroniczną) – albo wykorzystując do tego aplikację eDO App, albo po prostu podając dane dowodu bezpośrednio w aplikacji mBanku.

Nowy dowód osobisty ułatwi też zdalne założenie konta w Pekao. Dodatkowo bank ten wykonał ukłon w kierunku posiadaczy aplikacji mObywatel – do potwierdzenia tożsamości można wykorzystać również cyfrowy dokument dostępny w rządowej apce.

Z kolei Millennium ma swoją alternatywę dla selfie: zalogowanie się na konto w innym banku. To obecnie jedyny bank, który w ten sposób korzysta z możliwości, jakie daje otwarta bankowość. Do założenia konta w Millennium można wykorzystać rachunek w: Alior Banku, BNP Paribas, ING, mBanku, Pekao, PKO BP lub Santanderze. A wkrótce lista ta ma się wydłużyć o kolejne dwie instytucje.

Niektóre banki umożliwiają również potwierdzenie tożsamości na podstawie przelewu weryfikacyjnego z innego banku. Taka opcja jest dostępna np. w Alior Banku, ING czy Nest Banku.

Przeczytajcie także: mBank upraszcza zdalne zakładanie rachunku

Trzeba mieć natomiast świadomość, że otwarcie rachunku z wykorzystaniem wspomnianych wyżej metod może się wiązać z pewnymi ograniczeniami. Przede wszystkim nie będzie można wykorzystywać bankowości do zdalnego potwierdzania tożsamości w usługach e-administracji, czyli np. przy składaniu wniosku o 500+, czy do założenia profilu zaufanego. Niektóre banki wprowadzają również własne limity dotyczące przelewów, płatności czy zdalnego składania wniosków o kolejne produkty. Ograniczenia te można wyeliminować podczas późniejszej wizyty w placówce.

Alternatywą do weryfikacji tożsamości w procesie automatycznym jest powszechnie oferowana przez banki usługa, polegająca na zawarciu umowy za pośrednictwem kuriera. Klient składa wniosek zdalnie, a kurier przyjeżdża do niego z umową do podpisu i przy okazji potwierdza jego tożsamość na podstawie okazanego dowodu osobistego.

W Santanderze zawarcie umowy za pośrednictwem kuriera może się odbyć całkowicie bez papieru – kurier przyjedzie z tabletem biometrycznym, a klient otrzyma zaszyfrowaną umowę na adres mailowy. Z kolei w przypadku BNP Paribas klient nie podpisuje umowy przy kurierze, bo to zrobił już wcześniej za pomocą podpisu elektronicznego, dostarczonego przez Autenti. Rola kuriera ogranicza się do weryfikacji tożsamości oraz przywiezienia karty i zawartej umowy.

Czynnik ludzki przy weryfikacji tożsamości, ale w kontakcie zdalnym, wykorzystują natomiast Nest Bank i Santander. W bankach tych można umówić się na rozmowę wideo z konsultantem, w trakcie której pracownik banku potwierdzi tożsamość przyszłego klienta.

Fot. freepik.com

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies