Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
W białostockich autobusach działa Smart Taryfa. System wyliczy optymalną opłatę za przejazd

Zdaniem autorów wdrożenia to pierwszy taki projekt w Polsce

Systemy płatności za przejazdy komunikacją miejską wykorzystujące tzw. kasoterminale i karty płatnicze zamiast papierowego biletu to rozwiązanie coraz popularniejsze na polskim rynku. Znajdziecie je już w wielu mniejszych i większych miejscowościach. To, co odróżnia od nich system uruchomiony właśnie w Białymstoku, to sposób naliczania opłat za wielokrotne przejazdy.

Przeczytajcie także: Rzeszów uruchomił nowy system biletowy w autobusach miejskich

Jak tłumaczy w komunikacie prasowym firma Apdu, biorąca udział w podlaskim projekcie, Białystok ma być pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło inteligentne rozliczenia za przejazdy. Optymalna opłata pobierana jest automatycznie z rachunku karty płatniczej dopiero po zakończeniu doby rozliczeniowej. Umożliwiają to rozwiązania Mass Transit Transaction (Visa) oraz Pay As You Go (Mastercard). Nowa funkcja oznacza w praktyce, że pasażer korzystający ze Smart Taryfy BKM nie musi znać najkorzystniejszej dla siebie taryfy – wybierze ją system.

Osoba podróżująca autobusem Białostockiej Komunikacji Miejskiej po wejściu do niego powinna przyłożyć do czytnika biletomatu kartę, smartfon albo smartwatch z uruchomionymi płatnościami. Nie musi wybierać opcji biletu, urządzenie poinformuje ją, że wejście zostało zarejestrowane. Tę czynność trzeba powtórzyć przy wysiadaniu, pojawi się komunikat "Wyjście zostało zarejestrowane". Jeżeli pominie się ten etap, naliczona zostanie opłata jak do końca trasy.

Przeczytajcie także: Kraków chce wprowadzić nowy system biletowy z taryfą przystankową

Ostateczną kwotę rozliczenia podaje system taryfowy firmy Pixel. Wylicza ją na podstawie liczby i czasu przejazdów oraz stref taryfowych, w których następowały wejścia i wyjścia z autobusów w ciągu doby rozliczeniowej. Za wielokrotne przejazdy w ciągu całej doby tylko w pierwszej strefie taryfowej pasażer zapłaci nie więcej niż za bilet 24-godzinny na strefę pierwszą. W przypadku wielokrotnych podróży w całej sieci maksymalna opłata nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego sieciowego.

Na temat zmian w BKM mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl już na początku kwietnia br. Uruchomiono wówczas system składający się z 255 nowych biletomatów. Za ich pośrednictwem można płacić za przejazd za pomocą karty bankowej, e-portmonetki na karcie miejskiej, cyfrowych portfeli jak Apple Pay czy Google Pay a także Blika. Białystok to kolejne polskie miasto, które zdecydowało się na wprowadzenie takiego rozwiązania. Wcześniej zrobiły to m.in. Wrocław, Bydgoszcz czy Tychy.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies