Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Branża płatnicza patrzy dziś na Tychy. Miasto wdrożyło system biletowy z tzw. taryfą odległościową

Dzięki temu zwykłą kartą bankową można zapłacić za przejechanie konkretnego odcinka trasy, np. jednego przystanku

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, odpowiedzialna za organizację transportu miejskiego na Śląsku, poinformowała dzisiaj o wdrożeniu nowego systemu opłat za bilety komunikacyjne w Tychach. Wdrożenie jest bacznie obserwowane przez całą branżę płatniczą w Polsce, bo jest dość nietypowe. Jego elementem jest bowiem tzw. taryfa odległościowa, która może mieć spore konsekwencje dla instytucji zarządzającej transportem publicznym i samorządu. Projekt powstał przy współpracy m.in. z Asseco Data Systems i Basement.

Przeczytajcie także: Sukces nowego systemu biletowego w Bydgoszczy

System uruchomiony właśnie w Tychach, umożliwia płatność za przejazd zwykłą kartą bankową, bez konieczności drukowania papierowego biletu. Wystarczy na ekranie jednego z tzw. kasoterminali, w które wyposażono wszystkie pojazdy komunikacji publicznej, wybrać rodzaj biletu a następnie przyłożyć kartę zbliżeniową albo smartfon z Apple Pay czy Google Pay. Urządzenie wyświetli potwierdzenie płatności a do systemu centralnego zostanie przesłany odpowiedni komunikat o transakcji. W razie kontroli do czytnika kontrolerskiego wystarczy zbliżyć tę samą kartę, którą zapłaciło się za bilet a system zwróci informację o dokonaj płatności.

Tego rodzaju rozwiązanie nie jest kompletną nowością w Polsce, bo podobne działa już od dwóch lat we Wrocławiu a od ponad roku także w Bydgoszczy. Kilka innych ośrodków je testuje. Innowacja tyskiego wdrożenia polega na wprowadzeniu dodatkowo wspomnianej wcześniej taryfy odległościowej, która umożliwia płatność za przejazd konkretnego odcinka trasy, np. tylko jednego przystanku. Aby z tej innowacji skorzystć pasażer musi zbliżyć kartę podczas wejścia do autobusu oraz przy jego opuszczaniu. Jeśli zapomni tego drugiego – system naliczy płatność tak jakby osoba przejechała całą trasę.

Przeczytajcie także: Śląska komunikacja otwiera się na karty płatnicze

Wydaje mi się, że Tychy są pierwszym w Polsce tak dużym miastem, które wprowadziło taryfę odległościową w całej swojej komunikacji i przy wykorzystaniu kart bankowych. Inne miejscowości, jak np. Łódź, prowadzą dopiero testy takich rozwiązań. Doświadczenia śląskiego miasta będą więc uważnie obserwowane nie tylko przez branżę płatniczą, ale i samorządy. Zdaniem wielu specjalistów wdrożenie taryfy odległościowej może bowiem oznaczać spadek przychodów ze sprzedaży biletów komunikacyjnych.

Z informacji GZM wynika, że od teraz nowy system biletowy funkcjonuje we wszystkich 180 autobusach i trolejbusach kursujących w obrębie dawnego tyskiego porozumienia komunikacyjnego. Zainstalowano w nich łącznie ok. 560 terminali płatniczych. Wdrożenie wspierały m.in. najważniejsze na polskim rynku organizacje płatnicze, czyli Mastercard i Visa.

Fot. UM Tychy

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies