Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Wyłudzacze kodów Blik wciąż groźni. Alior opublikował nowe ostrzeżenie

Alior alarmuje, że cyberprzestępcy działają za pomocą kont przejętych w serwisach społecznościowych

Alior opublikował wczoraj nowe ostrzeżenie na temat oszustw z wykorzystaniem kodów Blik. To kolejny taki komunikat w ostatnim czasie wystosowany przez instytucje finansowe z Polski. Może to sugerować, że zjawisko kradzieży pieniędzy z wykorzystaniem popularnej metody płatności wciąż jest poważnym problemem.

Przeczytajcie także: Oszustwo przy wykorzystaniu kodów Blik wciąż groźne

Na czym polega oszustwo "na Blika"? Cyfrowi złodzieje przejmują słabo zabezpieczone konta użytkowników mediów społecznościowych (np. na Facebooku lub Messengerze), a następnie podszywają się pod nich i rozsyłają "pilną wiadomość o nagłej potrzebie przekazania gotówki" do znajomych ofiary, prosząc w nich o pożyczkę lub darowiznę za pomocą systemu Blik.

Użytkownik myśląc, że rozmawia ze znajomym lub znajomą, do której konto faktycznie należało, podaje kod Blik i zatwierdza wypłatę. Przestępcy wykorzystują w ten sposób szybkość działania tego systemu. Wygenerowany przez "pożyczkodawcę" kod Blik można użyć w bankomacie i podjąć gotówkę. W ten sposób pieniądze są właściwie nie do odzyskania. Scenariusz oszustwa, przed którym ostrzega teraz Alior, został zidentyfikowany już kilka miesięcy temu przez Polski Standard Płatności – operatora Blika, a w styczniu firma pisała o tym w komunikacie bezpieczeństwa. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj.

Przeczytajcie także: Bank musi w jeden dzień zwrócić pieniądze z nieautoryzowanej transakcji

Eksperci radzą, by dla ochrony lepiej zabezpieczyć dostęp do profili w serwisach społecznościowych. W razie prośby o pożyczkę czy darowiznę zweryfikować to w rozmowie z proszącą osobą i sprawdzać transakcje przed ich zatwierdzeniem.

Jednocześnie przypomnę, że według Rzecznika Finansowego powołującego się na regulacje UE, bank powinien niezwłocznie zwrócić klientowi utracone pieniądze, jeśli nie było to celowe oszustwo z jego strony, a jedynie przez niewiedzę czy nieuwagę dał się nabrać cyberprzestępcom.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies