Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Karty rosną w internecie. W ciągu roku liczba transakcji zwiększyła się o 46 proc.

Jednym z czynników wpływających na wzrost popularności kart w sieci może być rozwój portfeli Apple Pay i Google Pay czy usług typu Uber i Netflix

Narodowy Bank Polski opublikował dane na temat rynku kart płatniczych w I kw. 2019 r. Wśród szeregu ciekawych informacji znalazłem tam też statystykę dotyczącą wykorzystania kart w sieci. Wynika z niej, że w przypadku płatności za zakupy internetowe popularność kart bardzo szybko rośnie.

Przeczytajcie także: Niemiecka sieć przymierza się do wprowadzanie Lidl Pay?

NBP podaje więc, że liczba tzw. transakcji CNP (bez obecności plastikowej karty), do których zalicza się także płatności internetowe i w aplikacjach, wyniosła w I kw. 2019 r. 63 mln. To symbolicznie mniej niż w IV kw. 2018 r., gdy tego typu transakcji było 63,2 mln. Ale spadek jest sezonowy – I kw. zwykle jest gorszy pod względem liczby transakcji od IV kw., gdy użytkownicy kart ruszają na świąteczne zakupy. Natomiast w I kw. 2018 r. transakcji CNP było 43,2 mln. Oznacza to, że w ciągu roku przybyło ich aż 46 proc. Na wzrost zainteresowania kartami do płatności w sieci wpływ może mieć m.in. rozwój takich usług jak Apple Pay, Google Pay, Uber czy Netflix.

Co ciekawe większość płatności kartami w internecie odbywa się w sklepach zagranicznych. W okresie od stycznia do marca tego rodzaju transakcji było 36,5 mln. W kraju transakcji typu CNP odnotowano w I kw. br. 26,5 mln. Ta druga liczba może być interesująca jeszcze z jednego powodu, a mianowicie może posłużyć do oceny popularności Blika w polskim e-commerce. Jego użytkownicy w I kw. płacili w internecie 29,8 mln razy, a więc wykonali ponad 3 mln transakcji więcej niż kartami.

Przeczytajcie także: Apple Pay dostępne dla klientów N26 w Polsce

Może to więc wskazywać na to, że Blik jest już dziś popularniejszy w e-commerce niż karty. Ale część specjalistów podkreśla, że dane pochodzące od agentów rozliczeniowych, którymi dysponuje NBP, nie uwzględniają części transakcji choć wykonanych kartami w Polsce to procesowanych za granicą.

Natomiast rozwój płatności bezgotówkowych, w tym mobilnych, będzie jednym z tematów zbliżającego się wydarzenia Impact fintech'19, które w dniach 4-5 grudnia bieżącego roku odbędzie się w Katowicach. Wśród potwierdzonych mówców Impact fintech’19 znaleźli się m.in.: Dele Atanda z metaME, Julian Teicke z Wefox, Jadwiga Emilewicz z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Clara Durodie z Cognitive Finance, Bartosz Ciołkowski z Mastercard, Michał Krupiński z Pekao, Szymon Wałach z PKO Banku Polskiego, Bartosz Berestecki z PayU. Serwis Cashless jest partnerem medialnym tego wydarzenia. Wkrótce więcej informacji o tym wydarzeniu znajdziecie tutaj. Zapraszam.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies