Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Kontomatik Pekao
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Karty rosną w internecie. W ciągu roku liczba transakcji zwiększyła się o 46 proc.

Jednym z czynników wpływających na wzrost popularności kart w sieci może być rozwój portfeli Apple Pay i Google Pay czy usług typu Uber i Netflix

Narodowy Bank Polski opublikował dane na temat rynku kart płatniczych w I kw. 2019 r. Wśród szeregu ciekawych informacji znalazłem tam też statystykę dotyczącą wykorzystania kart w sieci. Wynika z niej, że w przypadku płatności za zakupy internetowe popularność kart bardzo szybko rośnie.

Przeczytajcie także: Niemiecka sieć przymierza się do wprowadzanie Lidl Pay?

NBP podaje więc, że liczba tzw. transakcji CNP (bez obecności plastikowej karty), do których zalicza się także płatności internetowe i w aplikacjach, wyniosła w I kw. 2019 r. 63 mln. To symbolicznie mniej niż w IV kw. 2018 r., gdy tego typu transakcji było 63,2 mln. Ale spadek jest sezonowy – I kw. zwykle jest gorszy pod względem liczby transakcji od IV kw., gdy użytkownicy kart ruszają na świąteczne zakupy. Natomiast w I kw. 2018 r. transakcji CNP było 43,2 mln. Oznacza to, że w ciągu roku przybyło ich aż 46 proc. Na wzrost zainteresowania kartami do płatności w sieci wpływ może mieć m.in. rozwój takich usług jak Apple Pay, Google Pay, Uber czy Netflix.

Co ciekawe większość płatności kartami w internecie odbywa się w sklepach zagranicznych. W okresie od stycznia do marca tego rodzaju transakcji było 36,5 mln. W kraju transakcji typu CNP odnotowano w I kw. br. 26,5 mln. Ta druga liczba może być interesująca jeszcze z jednego powodu, a mianowicie może posłużyć do oceny popularności Blika w polskim e-commerce. Jego użytkownicy w I kw. płacili w internecie 29,8 mln razy, a więc wykonali ponad 3 mln transakcji więcej niż kartami.

Przeczytajcie także: Apple Pay dostępne dla klientów N26 w Polsce

Może to więc wskazywać na to, że Blik jest już dziś popularniejszy w e-commerce niż karty. Ale część specjalistów podkreśla, że dane pochodzące od agentów rozliczeniowych, którymi dysponuje NBP, nie uwzględniają części transakcji choć wykonanych kartami w Polsce to procesowanych za granicą.

Natomiast rozwój płatności bezgotówkowych, w tym mobilnych, będzie jednym z tematów zbliżającego się wydarzenia Impact fintech'19, które w dniach 4-5 grudnia bieżącego roku odbędzie się w Katowicach. Wśród potwierdzonych mówców Impact fintech’19 znaleźli się m.in.: Dele Atanda z metaME, Julian Teicke z Wefox, Jadwiga Emilewicz z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Clara Durodie z Cognitive Finance, Bartosz Ciołkowski z Mastercard, Michał Krupiński z Pekao, Szymon Wałach z PKO Banku Polskiego, Bartosz Berestecki z PayU. Serwis Cashless jest partnerem medialnym tego wydarzenia. Wkrótce więcej informacji o tym wydarzeniu znajdziecie tutaj. Zapraszam.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies