Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Firmy stawiają na plastik. Karty biznesowe są najszybciej rosnącym segmentem rynku

Przedsiębiorstwa wydają też za pomocą kart coraz więcej pieniędzy

Z opublikowanych niedawno przez Narodowy Bank Polski danych na temat kart płatniczych w IV kw. ubiegłego roku wynika, że segmentem rynku, który rozwija się najszybciej są karty biznesowe. Przekłada się to na dość szybki wzrost ich udziału w całości rynku w Polsce, zarówno pod względem liczby kart jak i wartości transakcji. Ale po kolei.

Przeczytajcie także: Mastercard przyspiesza rozwój kart biometrycznych

NBP podał, że w IV kw. 2017 r. banki miały wydanych 4,037 mln różnych kart biznesowych. To o ok. 400 tys. więcej niż na koniec III kw. Cały rynek kart urósł w tym czasie o bez mała 600 tys. co oznacza, że za większość tego wzrostu odpowiada właśnie segment biznesowy. Ze statystyk NBP wynika, że IV kw. ubiegłego roku był pierwszym w historii gdy liczba kart firmowych przekroczyła 4 mln.

Zresztą kart biznesowych przybywa szybciej niż pozostałych już od dłuższego czasu. Przykładowo w grudniu 2015 r. było ich 2,992 mln a w grudniu 2016 r. – 3,55 mln. Udział takich plastików w rynku wzrósł w tym okresie z 8,5 proc. w 2015 r. przez 9,6 proc. na koniec 2016 r. aż do 10,3 proc. w grudniu 2017 r. To pierwszy raz w historii, gdy karty biznesowe stanowiły więcej niż 10 proc. rynku. Rośnie też wartość wykonywanych nimi transakcji. W IV kw. wyniosła prawie 27 mld zł a jej udział w wartości operacji wykonanych wszystkimi kartami po raz pierwszy przekroczyła 15 proc.

Przeczytajcie także: Karty indywidualne droższe od firmowych

Niestety bank centralny ani w swoim raporcie ani tym bardziej w tabelach statystycznych nie próbuje wyjaśniać skąd bierze się wzrost znaczenia segmentu biznesowego na rynku kart płatniczych. Mi wydaje się, że przyczyn tego może być co najmniej kilka. Zakładam, że jedną z nich może być pozytywny efekt zabiegów organizacji płatniczych, które od dłuższego czasu edukują iż karta biznesowa może ułatwiać zarządzanie finansami firmy.

Dodatkowo kartom biznesowym sprzyjać może zjawisko samozatrudnienia – właściciele jednoosobowych firm posiadający konto biznesowe mogą korzystać z wydanych do nich kart zamiast z tych wydanych do rachunku osobistego. Zwłaszcza, że te drugie bywają droższe o czym więcej tutaj. Ponadto do korzystania z kart firmowych zachęcać może obniżony niedawno do 15 tys. zł limit na płatności gotówkowe – wyższych kwot wydanych banknotami nie można wrzucać w koszty uzyskania przychodu. Nie bez znaczenia jest też zapewne dobra koniunktura gospodarcza, przez co ogólnie wydatki firm rosną.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies