
Najnowsze badanie wykonane na zlecenie Providenta pokazuje jednak, że w preferencjach wyboru widać różnice pokoleniowe
Dla ponad połowy Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze produktów spożywczych jest dobry skład (54,9 proc.), a zaraz potem cena (51,5 proc.) – wynika z najnowszego badania Barometr Providenta. Jednocześnie aż 48,3 proc. respondentów wskazuje wysokie ceny produktów dobrej jakości jako główną przeszkodę w zdrowym odżywianiu, a ponad 20 proc. jako wyzwanie traktuje wszechobecność żywności wysoko przetworzonej.
Jeśli chodzi o preferencje wyboru produktów spożywczych, wyraźnie widać różnice pokoleniowe. Wynika badania wskazują, ze dla konsumentów w wieku 18–24 lata największe znaczenie ma cena (70,3 proc.), a najmniejsze – kraj pochodzenia produktów (9,7 proc.). Z kolei osoby powyżej 65. roku życia oprócz ceny (48,9 proc.), zwracają większą uwagę na kraj pochodzenia produktów (39,4 proc.).
– To naturalne, że na różnych etapach życia kierujemy się innymi kryteriami. Dla młodszych, którzy często dopiero się usamodzielniają i dysponują ograniczonym budżetem, cena jest kluczowa. Starsi mają zwykle większą stabilność finansową, dlatego oprócz kosztów częściej zwracają uwagę także na kraj pochodzenia i jakość produktów – komentuje Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Providenta w Polsce.
Wyniki badania świadczą też o tym, że Polacy coraz chętniej wdrażają praktyki "zero waste", by ograniczyć marnowanie jedzenia. Najczęściej, by uniknąć wyrzucania żywności, planują posiłki z wyprzedzeniem (50,5 proc.) i zamrażają nadmiar produktów, aby móc je wykorzystać później (53,4 proc.). Więcej niż co czwarty ankietowany (28,6 proc.) przechowuje żywność w sposób przedłużający jej świeżość, a niemal tyle samo (27,3 proc.) zawsze przygotowuje listę zakupów i konsekwentnie się jej trzyma.
– Polacy nie kupują impulsywnie, częściej analizują etykiety, porównują produkty i planują zakupy z wyprzedzeniem, a zdrowe odżywianie i ograniczenie marnotrawienia żywności staje się przemyślanym wyborem wielu z nas – dodaje Karolina Łuczak.
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w sierpniu 2025 r.