Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Równość w biznesie się opłaca! 

Czy biznes powinien angażować się w tematy społeczne? Czy warto, aby marki wypowiadały się w kwestiach dotyczących równości, społeczności LGBTQIA+ czy mniejszości?

Globalnie 67 proc. konsumentów przyznaje, że chętniej wybiera marki, które angażują się w interesujące ich, aktualne sprawy (1). 35 proc. polskich respondentów zwraca uwagę na odpowiedzialność społeczną marek jako istotny czynnik przy podejmowaniu decyzji o zakupie (2).

Wiele organizacji nieustannie stawia przed sobą pytanie: co jest etyczne, a co się bardziej opłaca? Tymczasem, jak pokazują analizy i badania, różnorodność i inkluzywność przynoszą wymierne korzyści – również finansowe, a zapewnienie osobom LGBTQIA+ równości praw to przede wszystkim kwestia etyki, moralności i odpowiedzialności społecznej, za którą także odpowiada biznes. 

Przeczytajcie także:  ZBP radzi, jak wspierać idee równości i różnorodności

Ponadto, jak pokazują badania, nierówne traktowanie osób LGBTQIA+ w organizacji może słono kosztować – zarówno pod względem reputacyjnym, jak i finansowym. Eksperci PWC i Open For Business oszacowali, że wykluczenie osób LGBTQIA+ to dla polskiej gospodarki koszt rzędu nawet 34,89 miliarda złotych rocznie, co odpowiada 1,07 proc. PKB. To cena, która obejmuje m.in. odpływ talentów na rzecz bardziej otwartych firm i krajów, różnice w wynagrodzeniach, niższą produktywność pracowników wynikającą np. ze stresu i presji oraz mniejszą atrakcyjność inwestycyjną organizacji (3). McKinsey już w 2020 r. wyliczył, że firmy z wysokim poziomem różnorodności zyskują większą szansę na osiągnięcie ponadprzeciętnych wyników finansowych. BCG dwa lata później potwierdził, że zespoły zróżnicowane pod względem płci, wieku i orientacji tworzą o 19 proc. więcej innowacyjnych rozwiązań. To również wartość wizerunkowa dla pracodawcy – w 2022 r. przeprowadziliśmy badanie True Name Research, którego wyniki ujawniły, że 43 proc. Polaków woli pracować w firmie, w której akceptowane są osoby niebinarne. 

Uniwersalny sposób na bycie tolerancyjną i inkluzywną firmą nie istnieje. Warto jednak stawiać w pierwszej kolejności na równość i różnorodność wewnątrz organizacji, po to, aby zapewnić pracownikom takie same możliwości oraz szanse na rozwój i awans, bez względu na różnice.

Przeczytajcie także:  Różnorodność to nie trend

W Mastercard wspieranie różnorodności nie jest sezonowym trendem, a podstawą naszej kultury organizacji. Od 30 lat działamy w Polsce i od początku angażujemy się w aktywności na rzecz mniejszości i równości. Jesteśmy jednym z 14 fundatorów Open For Business – organizacji wspierającej osoby LGBTQIA+ w biznesie. Podejmujemy również własne inicjatywy – np. w 2022 r. wprowadziliśmy funkcję True Name, dzięki której użytkownik może umieścić na swojej karcie płatniczej wybrane przez siebie imię – to mała zmiana, ale duży wyraz szacunku dla osób, których prawdziwa tożsamość na co dzień nie jest akceptowana. 

W 2022 r.  Mastercard został umieszczony przez Stonewall na liście Top 100 Employer for LGBTQIA+ people, a w 2023 r. Organizacja Diversity Inc uplasowała Mastercard na pierwszym miejscu w rankingu 50 najlepszych firm pod względem różnorodności. Cieszymy się, że nasze wysiłki są doceniane na arenie globalnej, ale co najważniejsze, jesteśmy dumni, że tworzymy miejsce pracy, gdzie każdy pracownik może czuć się sobą i w pełni wykorzystać swój potencjał. 

(1) Amazon Ads Report 2024, za: https://www.bridgeforbillions.org/blog/global-consumer-trends-brand-perceptions/ 
(2) GfK, raport Best Brands Poland 2022
(3) Analiza Open for Business i PwC: https://publicystyka.ngo.pl/polska-traci-miliardy-przez-dyskryminacje-osob-lgbtq; 2024 

Fot. Pixabay
 

KATEGORIA
FELIETONY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies