
Nowe dane KNF pozwalają także przyjrzeć się układowi sił wśród krajowych zakładów ubezpieczeń na życie i majątkowych
W I kw. 2025 r. ubezpieczyciele sprzedający OC komunikacyjne wrócili "nad kreskę" – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego. Ich wynik techniczny to w tym kwartale 43,5 mln zł na plusie, podczas gdy na koniec 2024 r. ta grupa notowała już ponad 576 mln zł straty. W wynikach kwartalnych ostatni raz na plusie ubezpieczyciele OC byli po II kw. 2023 r. – wtedy raportowali 30,7 mln zł zysku, ale już III kw. 2023 r. pokazali 96,5 mln zł straty. Negatywny wynik utrzymywał się przez cały 2024 r. – w kolejnych kwartałach bylo to 77,5 mln zł pod kreską, 164,2 mln zł na minusie po półroczu i 338,5 mln zł po III kw. 2024 r.
Poprawie wyniku w I kw. 2025 r. towarzyszyły ciekawe zmiany w stawce konkurujących ubezpieczycieli. Jak bowiem mogliście już przeczytać w tekście bazującym na danych UFG, Warta strąciła z pozycji lidera w OC komunikacyjnym PZU. Poprawiła przy tym swój wynik sprzedażowy o 38 proc. w porównaniu do analogicznego kwartału rok wcześniej.
Jeszcze bardziej dynamicznie rosła zaś w tym okresie Uniqa. Ta plasuje się na 4. pozycji pod względem udziału w rynku, ale swój przypis zwiększyła o 50 proc. I wygląda na to, że nie zamierza spocząć na laurach – ubezpieczyciel ogłosił, że z początkiem lipca uruchomi swój nowy brand: Pevno. Pod tą marką będzie chciał trafić do klientów szukających szybkiej i prostej oferty, a także niskiej ceny. Niezła rentowność oraz solidny zysk, którymi się ostatnio Uniqa chwaliła, daje jej dobrą pozycję do startu nowego projektu.
Konkurenci zapewne nie są zadowoleni, że Uniqa kreuje markę z "tanio" na sztandarach w chwili, gdy rynek dopiero wygrzebuje się z wojny cenowej (vide wyniki opublikowane przez KNF), a branża stara się przekonać (chyba także sama siebie), że konkurowanie ceną i budowanie na niej komunikacji do klientów nie służy ubezpieczeniom. Natomiast faktem jest też, że sami od takiej narracji w OC komunikacyjnym nie stronią, a także że Uniqa pozostawała niemalże jedynym dużym ubezpieczycielem, który swojej dodatkowej marki do tej pory nie miał. Strategię multibrandową realizują Warta z HDI, PZU z Link4, Ergo Hestia z MTU 24 i You Can Drive, Compensa z Wienerem, Beesafe i Benefią czy Generali z Proamą. Jednocześnie uruchomienie "taniego" brandu może być dla Uniqi okazją do zrepozycjonowania swojej podstawowej marki – można się spodziewać, że ubezpieczyciel będzie dążył do tego, by jako Uniqa sprzedawać polisy bardziej zamożnym klientom.
Warto też mieć na uwadze, że za likwidację szkód klientów nowego brandu Pevno odpowiadać będzie Uniqa. Nie ma więc w tym przypadku ryzyka, które zawsze niepokoi przy pojawianiu się kolejnych nowych marek na rynku – że debiutujący nad Wisłą ubezpieczyciel nie poradzi sobie z zapewnieniem odpowiedniej jakości likwidacji szkód. Ryzyko to w ostatnim czasie zmaterializowało się np. w przypadku DallBogga, dla którego pogoń za wzrostem nie zakończyła się dobrze. Bułgarski ubezpieczyciel co prawda na przestrzeni roku zwiększył swój przypis 2,5-krotnie (według danych UFG), ale nie nadążał z obsługą zgłaszanych do niego szkód. KNF stwierdził w tym zakresie liczne nieprawidłowości i ostatecznie zakazał DallBoggowi sprzedaży nowych ubezpieczeń. Jest to istotna informacja także dla osób posiadających aktywne ubezpieczenie od tej firmy – Wasza polisa nie przedłuży się bowiem na kolejny rok po zakończeniu bieżącego okresu ubezpieczenia. Koniecznie musicie więc zadbać o to, by przed jej wygaśnięciem zawrzeć nową umowę z innym ubezpieczycielem, tak by nie mieć przerwy w ochronie, o czym we wspólnej komunikacji przypominają Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, Rzecznik Finansowy, Komisja Nadzoru Finansowego oraz Ministerstwo Cyfryzacji.
A nieprawidłowości w działaniu DallBogga – co prawda później niż polski KNF, ale jednak – dostrzegł także nadzorca z macierzystego rynku ubezpieczyciela. Bułgarski nadzór decyzją z 10 czerwca nałożył na ubezpieczyciela tymczasowy zakaz transgranicznego świadczenia usług w ramach unijnej swobody działalności. Zakaz będzie obowiązywał przez trzy miesiące, od 1 lipca 2025 r.
A wracając do danych przedstawionych przez KNF, warto wspomnieć także, że ogółem krajowe zakłady ubezpieczeń w I kw. 2025 r. zebrały 16,54 mld zł składki z ubezpieczeń majątkowych. Największym ubezpieczycielem na rynku pozostaje PZU z prawie 30 proc. udziału w przypisie składki. Za nim plasują się Warta (20,5 proc. udziału) i Ergo Hestia (15,7 proc.). Kolejne miejsca zajmują: Uniqa (8,2 proc. udziału), Compensa (6,4 proc.), Allianz (3,9 proc.) i Generali (3,8 proc.).
Jeśli zaś chodzi o krajowe zakłady ubezpieczeń na życie, to ich przypis według danych KNF wyniósł w I kw. 2025 r. 5,89 mld zł. Prym i tutaj wiedzie PZU Życie, mające 44,8 proc. udziału w tym rynku, za nim Allianz Życie (12,1 proc.) i Nationale-Nederlanden (9,9 proc.). Na kolejnych pozycjach znalazły się Vienna Life (7,6 proc.), Warta Życie (7,4 proc.), Uniqa Życie (4,4 proc.) i Generali Życie (4,2 proc.). Analogiczne informacje oraz pełne tabele dotyczące sytuacji po IV kw. 2024 r. znajdziecie tutaj.