Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Historyczna zmiana w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Warta przegoniła PZU w OC

Przypis składki ubezpieczycieli sprzedających OC komunikacyjne w Polsce w I kw. 2025 r. wyniósł 4,89 mld zł, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej

Historyczna zmiana na pozycji lidera sprzedaży OC komunikacyjnego. Pod względem przypisu składki w I kw. tego roku Warta wyprzedziła PZU. Jak wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku Warta zebrała 1,21 mld zł składki z OC, czyli o ponad 38 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Udział ubezpieczyciela w rynku OC sięgnął tym samym niemal 25 proc.

Zdetronizowane PZU w I kw. 2025 r. zanotowało przypis składki w wysokości 1,14 mld zł, poprawiając swój wynik sprzed roku o niecałe 5 proc. Udział ubezpieczyciela w rynku spadł w związku z tym z 25,4 proc. w I kw. 2024 r. do 23,4 proc. w I kw. 2025 r. Na tę informację zdawał się przygotowywać wczoraj p.o. prezesa PZU Andrzej Klesyk, gdy podczas konferencji wynikowej zaznaczał, że ubezpieczyciel świadomie nie dotrzymuje kroku konkurencji, jeśli chodzi o dynamikę wzrostu, mając na uwadze zachowanie rentowności. Sytuację PZU przyrównał do zachowania wiewiórki, która obecnie gromadzi orzeszki na zimę, a konkurencji wytknął, że takich zapasów nie ma. Przypomniał też, że sprzedaż ubezpieczeń po cenie nieadekwatnej do ryzyka jest niezgodna z przepisami.

Przeczytajcie także: Dwie porównywarki ubezpieczeń zakończyły żywot

Rzeczywiście faktem jest, że część graczy poświęciła rentowność na rzecz utrzymywania bądź zdobywania udziałów w rynku, narażając się nie tylko na negatywny wynik, ale też możliwą karę od Komisji Nadzoru Finansowego. Nie ma jeszcze danych KNF za I kwartał tego roku, natomiast z ostatnich dostępnych danych (po IV kw. 2024 r.) wynika, że strata branży na OC komunikacyjnym wynosiła już prawie 600 mln zł, o czym mogliście przeczytać tutaj. Warto jednak zaznaczyć, że przy publikacji wyników za ten okres zarówno PZU, jak i Warta deklarowały, że utrzymują rentowność w OC.

Trzecią pozycję wśród największych graczy w OC komunikacyjnym utrzymała w I kw. 2025 r. Ergo Hestia, nieznacznie poprawiając swój wynik sprzed roku (771 mln zł obecnie vs 766 mln zł w I kw. 2024 r.). Ale i sopocki ubezpieczyciel nie powinien czuć się zbyt pewnie – dynamicznie goni go bowiem Uniqa, która w analizowanym okresie zebrała prawie 519 mln zł składki z OC, czyli o prawie 50 proc. więcej niż rok wcześniej. Pozwoliło to ubezpieczycielowi zwiększyć swój udział w rynku z 8,1 proc. do 10,6 proc.

W gronie ubezpieczycieli, których udział w rynku przekracza 1 proc., swoje wyniki sprzed roku poprawili: Triglav, którego ubezpieczenia w Polsce sprzedaje insurtech Trasti (59,5 mln zł składki w I kw. 2025 r., +29,2 proc. r/r), Euroins (73,2 mln zł, +22,5 proc. r/r), Allianz (116 mln zł, +7,1 proc. r/r) oraz Generali (126 mln zł, +5,8 proc. r/r). Porównanie I kw. 2025 r. do I kw. 2024 r. wypada zaś negatywnie w przypadku TUW-u (73,8 mln zł składki, -3,7 proc. r/r) Compensy (276 mln zł składki, -4,3 proc. r/r), InterRisku (63,2 mln zł, -5,5 proc. r/r) i Link4 (183,2 mln zł, -10 proc. r/r). W przypadku tego ostatniego warto natomiast odnotować, że w dziś opublikowanych wynikach ubezpieczyciel podał, że po raz pierwszy od dwóch lat osiągnął dodatni wynik techniczny. Jak widać, powrót do rentowności został okupiony utratą udziałów w rynku.

Przeczytajcie także: PZU mocno stawia na Zdrowie

Z mniejszych ubezpieczycieli wspomnijmy jeszcze o PKO Ubezpieczenia, które poprawiło swój wynik sprzed roku o niemal 40 proc. i zebrało 44 mln zł składki (co zbliża je do granicy 1 proc. udziału w rynku OC). Jak również o DallBoggu, który urósł ponad 2,5-krotnie i zakończył I kw. 2025 r. z przypisem na poziomie 36,5 mln zł. Wynik ten można jednak potraktować jako łabędzi śpiew ubezpieczyciela – KNF zabronił mu bowiem sprzedaży ubezpieczeń (o czym pisaliśmy w tekstach: DallBogg się doigrał. KNF zakazała ubezpieczycielowi sprzedaży nowych polis OC komunikacyjnego oraz UFG z ważną informacją dla klientów DallBogga: Wasza polisa się nie odnowi, pamiętajcie o zawarciu nowej umowy). A także o nowym graczu na naszym rynku, czyli o czeskim Direct – podmiot oficjalnie wystartował ze sprzedażą własnych polis z początkiem kwietnia, natomiast wejście do Polski zapewnił sobie, kupując portfel wefoxa. Ten zaś w ciągu roku skurczył się o 33 proc. i w I kw. 2025 r. przypis składki ubezpieczyciela wynosił 33,7 mln zł.

Cały rynek w I kw. 2025 r. zebrał 4,89 mld zł składki z OC komunikacyjnego. To o prawie 14 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach 2024 r. Wykres poniżej obrazuje, w jakim stopniu do tego wyniku przyczynili się poszczególni ubezpieczyciele. Udziały w rynku OC komunikacyjnego zostały wyliczone na podstawie danych UFG. Po kliknięciu w karty wykresu można porównać zmiany, jakie zaszły w okresie między I kw. 2025 r. a I kw. 2024 r.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies