Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Więcej przejrzystości w e-commerce. Nowe przepisy mają zapobiec m.in. pozornym promocjom

Uregulowano również kwestie dotyczące internetowych platform handlowych, które powinny informować konsumentów m.in. o zasadach plasowania ofert na liście wyszukań

Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Dostosowuje ona polskie przepisy do wytycznych z dyrektywy Omnibus. W nowelizacji znalazły się zmiany istotne również dla sektora e-commerce. O pracach nad ustawą mogliście przeczytać w tekście: Koniec nieuczciwych praktyk w e-commerce? Sklepy internetowe będą musiały inaczej opisywać wyprzedaże.

Przeczytajcie także: Allegro rozszerza współpracę z Aion Bankiem

Jedną z ważniejszych zmian z perspektywy klientów jest doprecyzowanie sposobu informowania o cenach w przypadku oferowania obniżek. Wyeliminowane mają zostać stosowane przez niektórych sprzedawców praktyki polegające na sztucznym zawyżaniu cen produktów i usług, by następnie spektakularnie je obniżać. Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli sprzedawca ogłasza promocję, będzie zobowiązany poinformować, jaka była najniższa cena danego towaru lub usługi w okresie 30 dni przed obniżką. Warto w tym kontekście wspomnieć, że tę zasadę wyprzedzająco zdecydowało się wprowadzić Allegro, jeszcze przed tegorocznym Black Week.

W znowelizowanej ustawie wprowadzono również przepisy mające na celu zapewnienie konsumentom większej przejrzystości w przypadku umów zawieranych online, w szczególności za pośrednictwem internetowych platform handlowych. Operator platformy będzie musiał m.in. poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o głównych parametrach decydujących o plasowaniu ofert w wyniku wyszukiwania. Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych uzupełniono m.in. o podawanie wyników wyszukiwania bez wyraźnego wskazania płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów.

Przeczytajcie także: Czarny piątek rekordowy dla Blika

Operator platformy będzie musiał także poinformować konsumenta, czy osoba trzecia oferująca towary i usługi jest przedsiębiorcą. Jeśli bowiem sprzedawca nie jest przedsiębiorcą, przy transakcji nie mają zastosowania przepisy dotyczące ochrony konsumentów, o czym również platforma musi uprzedzić klienta. W serwisie cashless.pl mogliście przeczytać, że odpowiednie przygotowania w tej kwestii poczynił już np. Olx.

Nowe przepisy mają również przeciwdziałać procederowi kupowania pozytywnych opinii o produktach w sieci. Jeśli przedsiębiorca udostępnia w swoim sklepie sekcję z opiniami czy recenzjami, musi poinformować, czy opinie te pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

Ustawa ma poprawić również sytuację osób kupujących podczas pokazów handlowych i wycieczek. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2023 r.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies