Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Kontomatik Pekao
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Poznań wdraża nowy system zbliżeniowych płatności za bilety w komunikacji miejskiej

To efekt współpracy władz Poznania, Mennicy Polskiej, a także firm Mastercard i Fiserv

Mennica Polska wdraża open payment system w Poznaniu i okolicach. Dzięki temu rozwiązaniu podróżujący komunikacją miejską będą mogli zbliżeniowo opłacić należność za przejazd w specjalnym kasowniku, bez konieczności drukowania biletów. Od dziś z szybkich i wygodnych płatności mogą korzystać mieszkańcy gminy Komorniki, a docelowo rozwiązanie zostanie udostępnione pasażerom w Poznaniu i okolicznych gminach. O planach Poznania w tym zakresie mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl już rok temu.

Przeczytajcie także: Bezgotówkowy podcast o smart city

Łącznie w ramach projektu uruchomionych zostanie 740 mobilnych kasowników, co ma się stać w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wdrożenie jest efektem współpracy władz stolicy Wielkopolski i Mennicy Polskiej ze wsparciem technologicznym Mastercarda oraz Fiserv. A nowe kasowniki wyglądają tak:

Udogodnienie dotyczy zakupu jednorazowych biletów czasowych (15, 45 i 90 minut) oraz biletów krótkookresowych (24 godziny) na strefę A lub strefy A+B+C+D. W celu opłacenia przejazdu na ekranie terminala zainstalowanego w pojeździe należy wybrać rodzaj biletu, a następnie uregulować należność zbliżeniową kartą płatniczą lub za pomocą smartfonu czy smartwatcha. Papierowa wersja biletu nie będzie potrzebna. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdza się kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, za pomocą którego zrealizowana została transakcja.

Tego typu rozwiązania wdrożono już także w innych polskich miastach, m.in. Wrocławiu i Bydgoszczy, czego można się dowiedzieć np. z raportu Cashless Cities.

Przeczytajcie także: Bez gotówki i bez biletu komunikacją miejską

W porównaniu do wcześniejszych wdrożeń tego typu dodatkową nowością jest możliwość uregulowania zadłużenia za bilety bezpośrednio w kasowniku. Pierwsza transakcja w ramach open payment system jest akceptowana natychmiast – pasażer od razu uzyskuje uprawnienie do przejazdu, a dopiero potem weryfikowany jest stan jego konta. Jeśli okaże się, że podróżny otrzymał bilet, ale na jego koncie nie ma środków do uregulowania należności, oczywiście nie będzie mógł już kupić kolejnego biletu. Natomiast swoje zadłużenie za wcześniej nieopłaconą pojedynczą transakcję będzie mógł spłacić w kasowniku zainstalowanym w pojeździe lub po zalogowaniu do portalu pasażera.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies