Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Pomachaj dłonią albo uśmiechnij się i zapłać. Mastercard rusza z pilotażem nowych metod płatności

Organizacja płatnicza ogłosiła, że zamierza przenieść usługi biometryczne na nowy, wyższy poziom

Mastercard swoje najnowsze rozwiązania nazywa "nową erą biometrii" i jest w tym stwierdzeniu sporo prawdy. Biometria w bankowości kojarzyła się raczej z cyfrowym odczytem odcisku palca do zatwierdzenia transakcji. Ewentualnie ze skanem twarzy przez aplikację, choćby po to, by odblokować telefon czy potwierdzić zakup online.

Przeczytajcie także: Już nie tylko PKO BP będzie sprzedawać detaliczne obligacje skarbowe

W ramach Biometric Checkout Program Mastercard chce natomiast spopularyzować płatności biometryczne. Firmy współpracujące z koncernem będą mogły oferować klientom możliwość płacenia "uśmiechem" do aparatu czy kamery przy kasie lub "pomachaniem dłonią" nad czytnikiem. Umieszczenie "uśmiechu" w komunikacji koncernu to raczej chwyt marketingowy, chodzi o zwykły skan twarzy do potwierdzenia tożsamości. Oczywiście płatności realizowane w ten sposób będą możliwe po uprzednim zarejestrowaniu się w aplikacji sprzedawcy czy innym systemie, który powiąże tożsamość, konto bankowe i skan twarzy lub dłoni.

W przypadku tej drugiej opcji płatności – tak wynika z materiałów Mastercarda – skanowane jest kilka punktów na dłoni: opuszki wszystkich placów, a także jej wewnętrzna część. Rozwiązanie ma poprawić szybkość obsługi (w materiałach koncernu zaznaczano, że to koniec z poszukiwaniem karty przy kasie), ale też zmniejszyć liczbę interakcji podczas płacenia.

Na razie w komunikacji Mastercarda nie pojawiają się wzmianki o tym, ile czasu zajmie oprogramowaniu zweryfikowanie klienta, nie ma też informacji o szczegółach dotyczących samej technologii. Spółka zapowiedziała, że pilotażowy program ruszy w Brazylii we współpracy z PayFace jeszcze w tym tygodniu. Nowe metody płatności będą mogli przetestować klienci sieci supermarketów St Marche w Sao Paulo. Dopiero po tym etapie zapewne dowiemy się więcej na temat tego, jak działa ten system w praktyce.

Przeczytajcie także: UOKiK ostrzega przed fintechem Kviku

Mastercard podkreśla, że jego pomysł to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów, a z badań przez niego przywoływanych wynika, że 74 proc. konsumentów ma pozytywne nastawienie do technologii biometrycznej. Rynek ten w 2026 r. ma osiągnąć wartość ponad 18,5 mld dolarów.

W Polsce karty biometryczne oferuje Bank Pocztowy. Projekt zrealizowano we współpracy Mastercarda z Thalesem i Fiserv Polska. Na razie jest dostępny dla klientów instytucjonalnych, m.in. przedsiębiorców czy fundacji.

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies