Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Inflacja napędza chętnych na wypożyczanie sprzętu? OLX przeanalizowało nawyki Polek i Polaków

Głównym czynnikiem, który skłania do wypożyczania, są wysokie ceny. Jednak nie wszystkie produkty znalazłyby chętnych do ich wynajęcia

Z ostatniego raportu "Na zawsze czy na chwilę?" opracowanego przez OLX wynika, że 7 na 10 badanych byłoby skłonnych wypożyczyć sprzęt. Zdaniem autorów opracowania do takiej postawy przyczyniają się rosnące ceny produktów i usług, a ankietowani próbują znaleźć oszczędności w domowych budżetach. Sytuacja sprawiła, że zamiast kupna nowego czy używanego sprzętu, poszukują alternatywy, jaką jest wypożyczanie.

Przeczytajcie także: Start allegro.cz coraz bliżej

Choć odsetek potencjalnych zainteresowanych wypożyczeniem jest spory, to od tego, czy wybór padnie na najem sprzętu, zależy wiele czynników. O wypożyczaniu najczęściej myślą w kontekście rzeczy, których będą potrzebowali w określonej sytuacji i przez krótki czas. 59 proc. ankietowanych rozważyłoby wynajem samochodu dostawczego, busa czy campera, 54 proc. – sprzętu budowlanego, 40 proc. – mebli i urządzeń na imprezy, a 37 proc. – elektroniki. Z kolei zaledwie co piąta osoba zdecydowałaby się na wypożyczenie ubrań.

Z powyższego wynika, że im bardziej specyficzny produkt (np. fotobudka na ślub czy czasowo wypożyczony sprzęt budowlany), tym większa szansa, że ktoś zdecyduje się zapłacić za wynajem. Wpływ ma też cena – specjalistyczne narzędzia czy elektronika są droższe, to duży, jednostkowy wydatek. W takiej sytuacji wypożyczenie może być sposobem na przetestowanie, które pomoże w podjęciu decyzji o zakupie bez ponoszenia większego ryzyka.

– Wysoka cena w połączeniu z brakiem konieczności częstego używania danej rzeczy stwarza potencjalnie odpowiednie warunki do wypożyczania – ocenia cytowany w raporcie dr Wojciech Świder z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Przeczytajcie także: InPost zastrzegł kolejne logotypy dotyczące płatności

Takie dane to sygnał dla branży e-commerce, że warto rozważyć wprowadzenie opcji wypożyczenia sprzętu itd. Zresztą OLX nieprzypadkowo wydało raport – marketplace ruszył z kampanią reklamową, która promuje wypożyczanie sprzętu za pośrednictwem swojej platformy. To sygnał, że zainteresowanie podobnymi ofertami może rosnąć. Zwłaszcza że w 2022 roku Polki i Polacy rzadziej kupowali tzw. dobra trwałe jak auta czy elektronikę. Wypożyczanie stało się więc "opcją na czas kryzysu", w szczególności wśród młodszego pokolenia.

Okiem eksperta

W wypożyczaniu sprzętu, najcięższy jest pierwszy krok, z naszych doświadczeń wynika, że elastyczność oraz możliwości, które niesie ze sobą to rozwiązanie szybko przekonuje do siebie użytkowników i prawie 90 proc. naszych subskrybentów zostaje z nami przedłużając umowy, bądź wymieniając przedmiot na nowszy. Zaczyna się od telefonu, a z czasem dochodzą do tego słuchawki, nowy laptop aż po meble.

Mariusz Szałagan
Prezes WeSub
KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: OLX, E-COMMERCE

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies