Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Na znaczeniu w e-commerce będą zyskiwać portfele elektroniczne i płatności odroczone. Co jeszcze wynika z raportu Koszyk Roku 2020?

Z najnowszego raportu Koszyk Roku 2020 wynika także, że sklepy coraz częściej rezygnują z przyjmowania tradycyjnych przelewów i płatności przy odbiorze

Mediaexpert zapewnia klientom najlepsze doświadczenie zakupowe w e-commerce. Tak przynajmniej wynika z raportu Koszyk Roku 2020, który właśnie został opublikowany. Zebrane w nim dane zaprezentowali przedstawiciele ING, Twisto, Mastercarda i Edisondy, a podstawowy wniosek jest taki, że handel w sieci rozwija się w Polsce w sposób ewolucyjny i chociaż epidemia koronawirusa skłoniła wiele firm do rozwijania narzędzi e-commerce’owych, to nie przyniosła rewolucji.

Przeczytajcie także: PKO BP rozszerza dostęp do płatności za autostrady

Twórcy badania sprawdzili 100 najczęściej odwiedzanych sklepów internetowych w Polsce, by przyjrzeć się user experience (wygodzie korzystania). Dla twórców raportu istotne były m.in. procesy kompletowania zamówienia, zakładania konta czy wyboru sposobu płatności oraz dostawy, ale już nie asortyment i cena. W tym roku skupiono się na m-commerce, czyli zakupach robionych przy użyciu urządzeń mobilnych. Uwagę zwracano także na trendy eko w handlu. Pod tym względem dobrze wypada wittchen.pl, który oferuje m.in. kartony z recyklingu, eko fakturę czy specjalną zakładkę dla osób, dla których ważne są kwestie środowiskowe.

W gronie sklepów, które najlepiej wypadły w badaniu, znaleźć można także Mediamarkt (na uwagę zasługuje m.in. proces wprowadzania danych i rejestracji użytkownika na jego stronie) czy brw.pl, które dobrze zorganizowało podsumowanie zakupów. Z kolei od euro.com.pl konkurencja może się uczyć, w jaki sposób organizować moment płatności. Wspomniany już lider, czyli Mediaepxert, wyróżnił się m.in. za sprawą prezentowania produktów i wrażenia ogólnego – firma stworzyła po prostu przyjazny proces zakupowy online.

Przeczytajcie także: Ubezpieczenie wyświetlacza telefonu kupicie u agenta

W zakresie płatności w sklepach internetowych w ciągu roku doszło do pewnych zmian. Na znaczeniu tracą przelewy tradycyjne (w ubiegłym roku oferowało je 77 proc. uczestników badania, w tym roku 62 proc.). Coraz mniej sprzedawców umożliwia także płatności przy odbiorze (83 proc. wobec 88 proc. w 2019 roku). Z drugiej strony coraz częściej pojawiają się płatności odroczone (30 proc. wobec 24 proc.). Z prognoz wynika, że w kolejnych latach na znaczeniu zyskiwać będą portfele elektroniczne (Google Pay, Apple Pay, Masterpass).

Wszystkie sklepy biorące udział w badaniu oferują dzisiaj klientom opcję płatności kartą. Zdecydowana większość (95 proc.) udostępnia Blika, a zbliżona liczba przelewy typu pay by link. W raporcie wskazano, że z punktu widzenia klienta ważne jest, by metody płatności dostępne w sklepie, były prezentowane w osobnym oknie i powinien im towarzyszyć opis. To z uwagi na osoby, które zaczynają kupować online – np. seniorów. W dobie pandemii jest to szczególnie istotne. Liczy się także to, by klient mógł wykonać jak najwięcej kroków jeszcze na stronie sklepu – zbyt wczesne przenoszenie go do innego miejsca to błąd, który może skutkować porzuceniem koszyka zakupowego.

Przeczytajcie także: SKOK-i mogą zajmować wierzytelności w formie elektronicznej

Spośród przebadanych sklepów, wszystkie oferują dostawy kurierem. Ponad dwie trzecie umożliwia odbiór zamówienia w paczkomacie, podobnie wygląda to w przypadku odbioru w sklepie. "Odciążanie" kurierów będzie ponoć trendem, na który warto zwrócić uwagę. Widać to zresztą po rosnącej liczbie paczkomatów – niedawno mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl, że jest ich już w Polsce ponad 9 tys. Pandemia wpłynęła na ograniczenie zwrotów stacjonarnych, a sklepy będą się starać, by jak najbardziej zmniejszyć liczbę samych zwrotów, w tym celu wykorzystają m.in. narzędzia z zakresu uczenia maszynowego czy sztucznej inteligencji.

Co ciekawe, już 68 proc. największych sklepów pozwala na zakupy bez rejestracji, a 42 proc. udostępnia alternatywne formy logowania, np. przez social media. W roku 2019 było to 33 proc. Na znaczeniu zyskiwać będą wyszukiwanie głosowe czy po kodzie kreskowym – zwłaszcza w m-commerce. Warto wspomnieć, że w gronie dziesięciu najwyżej ocenionych w badaniu sklepów, tylko jeden oferuje klientom aplikację natywną – zdecydowana większość zaprasza na swoje strony internetowe. Jeżeli już sklep chce tworzyć apkę zakupową, musi dopracować ten produkt. Jej niepełna funkcjonalność względem strony może zniechęcić do zakupów.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies