Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
CERT Polska podsumował rok 2019. Najczęstszym cyberatakiem był phishing

Podszywanie się w celu wyłudzenia danych to ponad połowa zgłoszeń do CERT

CERT Polska opublikował raport "Krajobraz bezpieczeństwa polskiego internetu", w którym podsumował swoją działalność w roku 2019 i wskazał m.in. na najczęstsze incydenty w internecie. Okazało się np., że najpowszechniej występującym typem ataku na użytkowników sieci był phishing, czyli próba wyłudzenia loginu i hasła do jakiejś usługi, np. konta bankowego, portalu społecznościowego czy poczty elektronicznej.

Przeczytajcie także: Policja ostrzega przed oszustami na rynkach forex i kryptowalut

Phishing odpowiada za ponad 54 proc. zgłoszeń do CERT, czyli zespołu powołanego do reagowania na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w internecie. Specjaliści zaznaczają, że przestępcy skupili się ostatnio na profilach w mediach społecznościowych. Tylko w ubiegłym roku CERT Polska podjął działania w sprawie 224 fałszywych stron logowania do Facebooka.

Eksperci od cyberbezpieczeństwa podają przykład takich działań. W opublikowanym poście pojawia się informacja o porwaniu dziecka, której towarzyszy adres do strony internetowej – to na niej dostępne jest nagranie z zajścia. Jeżeli internauta chce je obejrzeć, musi potwierdzić, że jest pełnoletni. Uwierzytelnienie następuje przez konto na Facebooku, a przestępcy otrzymują dostęp do profilu ofiary. Czy to prowadzi do utraty pieniędzy? Otóż tak.

Przeczytajcie także: Pracownica banku pomogła okraść klienta

Skradzione konta służą m.in. do oszustw na Blika. Złodziej loguje się na przejęte konto i wysyła do znajomych właściciela prośbę o bardzo pilną pożyczkę. Tłumaczy, że znalazł się w trudnej sytuacji i pomogłoby mu pożyczenie pieniędzy przez podanie kodu Blik. Część odbiorców się na to nabiera i podaje kod, a następnie zatwierdza wypłatę w aplikacji mobilnej. Przestępca wypłaca pieniądze z bankomatu i znika – o tym procederze mogliście niejednokrotnie przeczytać w serwisie cashless.pl.

W ubiegłym roku popularnym atakiem phishingowym było też podszywanie się pod operatora szybkich płatności PayU oraz DotPay. Atak przebiega tak, że ofiara dostaje sms lub e-mail z informacją, że musi dopłacić drobną kwotę (np. 1,50 zł) do przesyłki lub za inną usługę. Po przejściu do bramki płatności przez link, który przyszedł w wiadomości, należy wpisać dane logowania do banku. Chociaż bramka wygląda jak prawdziwa, jest podrobiona, a przestępcy mogą wyprowadzać pieniądze z konta.

Przeczytajcie także: PZU wprowadzi nowy sposób potwierdzania tożsamości

Warto mieć na uwadze, że przestępcy co jakiś czas wracają do starych metod, czasem lekko je tylko modyfikują. Tak jest z przywołanym już oszustwem na Blika, o którym ponownie zrobiło się głośno za sprawą nasilenia ataków podczas pandemii. W ostatnich miesiącach plagą stał się także vishing, czyli voice phishing. Przestępcy dzwonią np. do klientów banków i przekonują, że są pracownikami tych instytucji. W ten sposób próbują wyłudzić wrażliwe dane, które mogą posłużyć do kradzieży.

Więcej informacji na temat krajobrazu bezpieczeństwa w polskim internecie można znaleźć w raporcie

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies