Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Blik i minęło pół dekady. Wczoraj Polski Standard Płatności obchodził piątą rocznicę obecności na rynku

Od startu w lutym 2015 r. Blik stał się podstawowym instrumentem do płatności w internecie

Dokładnie 9 lutego 2015 roku ówcześni: prezes spółki PSP Adam Malicki, wiceprezes Grzegorz Długosz oraz przewodniczący rady nadzorczej Tomasz Niewiedział, ogłosili rynkowy debiut usługi pod nazwą Blik. Serwis cashless.pl relacjonował to w tekście Wystartował system płatności mobilnych Blik. Nowy system płatności mobilnych wdrożyło do swoich aplikacji sześć banków, w tym Alior, BZ WBK (dziś to Santander), ING, mBank, Millennium i PKO.

Początkowo użytkownicy Blika mogli korzystać z trzech podstawowych usług: płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych oraz wypłat gotówki z bankomatów. Dopiero w późniejszym okresie funkcjonalność systemu była stopniowo wzbogacana, m.in. o płatności P2P (a więc przelewy na numer telefonu odbiorcy), wpłaty we wpłatomatach czy możliwość płatności w e-commerce w tzw. modelu one click.

Przeczytajcie także: Prośba o przelew Blikiem już dostępna w ING

Początki Blika były trudne. Dość powiedzieć, że w pierwszym roku funkcjonowania za pomocą tego rozwiązania wykonano mniej niż 1,5 mln transakcji. Ponadto Blika postrzegano jako konkurencję dla kart płatniczych, szczególnie w sklepach stacjonarnych. To sprawiało, że wielu specjalistów nie dawało mu szans na konkurowanie z płatnościami zbliżeniowymi a nadzieje na to, że w świecie offline Blik otrzyma funkcję bezstykową stawały się coraz mniej realne. Młodej spółce na pewno nie pomagała skomplikowana struktura właścicielska (sześciu równoprawnych udziałowców na co dzień ze sobą konkurujących) i częste zmiany we władzach firmy.

Ale kwartały mijały a prezesi banków założycieli konsekwentnie podtrzymywali chęć dalszego inwestowania w PSP. Spółka powoli zwiększała funkcjonalność Blika, uzupełniając ją o kolejne usługi. Zwiększała się też dostępność do niego, bo coraz to nowe banki wprowadzały go do swojej oferty. Systematycznie rozbudowywana była też sieć akceptacji, szczególnie w świecie e-commerce. Do tego wraz z awansem Dariusza Mazurkiewicza na prezesa PSP w maju 2017 r. ustabilizowany został skład zarządu a firma coraz większy nacisk zaczęła kłaść na rozwój Blika w płatnościach online.

Przeczytajcie także: Orange Flex wprowadza Blika

Na efekty tych działań trzeba było trochę poczekać, ale banki-założyciele PSP na pewno nie żałują tego czasu. Z najnowszych danych wynika, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów ub. roku użytkownicy Blika wykonali prawie 150 mln transakcji, z czego ok. 70 proc. w środowisku e-commerce. Blik staje się więc powoli podstawowym narzędziem do płatności w internecie. Pod względem liczby transakcji przeskoczył już karty płatnicze.

Wszystkie te wydarzenia nie uszły uwadze najważniejszych na świecie organizacji płatniczych. Jedna z nich, czyli Mastercard, podjęła decyzję aby zainwestować w PSP. Z nieoficjalnych informacji wynika, że spółkę zarządzającą Blikiem wyceniono przy okazji na ok. pół miliarda złotych. Wraz ze wzrostem liczby i wartości transakcji realizowanych za pomocą Blika jej wartość powinna rosnąć zwłaszcza, że system płatności mobilnych wreszcie zyska technologię zbliżeniową i będzie miał szansę na rozwój za granicą. Czy i jak to się uda? Okaże się pewnie za kolejne pięć lat.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies