Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
96 proc. polskich internautów korzysta z bankowości internetowej, 56 proc. z mobilnej. Wnioski z najnowszego raportu Mastercarda

Według badania ponad połowa pytanych rozważa zmianę swojego banku na bardziej cyfrowy i mobilny

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Mastercard w 11 krajach Europy, w tym na ponad tysiącu osób z Polski. Wynika z niego, że korzystanie z usług bankowości cyfrowej stało się już codziennością dla zdecydowanej większości polskich internautów. 96 proc. z nich deklaruje, że z takiej oferty korzysta (88 proc. w poprzednim badaniu 2017 r.). Co najmniej raz w tygodniu serwisu bankowości internetowej lub bankowej aplikacji mobilnej używa natomiast 56 proc. badanych.

Polacy są tu w europejskiej czołówce. Tylko Rosjanie powszechniej korzystają z usług bankowości cyfrowej - 99 proc. badanych, w tym 60 proc. co najmniej raz w tygodniu. Polscy klienci banków wyprzedzają zdecydowanie konsumentów z krajów Europy Zachodniej m.in. Niemców, Francuzów czy Brytyjczyków.

Przeczytajcie także: Co trzeci mały przedsiębiorca płaci dostawcom za pomocą karty

Wśród zalet cyfrowej bankowości ankietowani Polacy najbardziej doceniają szybkość (76 proc.), łatwość użycia (71 proc.), a także dostępność w dowolnym miejscu i czasie (30 proc.). Oszczędność czasu jest przy tym dla klientów znad Wisły ważniejsza niż dla innych Europejczyków (średnia europejska 66 proc.). Według autorów coraz częściej operacji finansowych dokonują "w biegu" i zależy im na tym, żeby zrealizować je możliwie szybko. Przy podejmowaniu decyzji o korzystaniu z usług bankowości cyfrowej na pierwsze miejsce wysuwa się jednak bezpieczeństwo, na które wskazuje 73 proc. badanych. Dopiero później użytkownicy zwracają uwagę na: wygodę, niskie koszty oraz na przejrzystość i możliwość kontroli wydatków.

Pytani o zalety bankowości mobilnej ankietowani też wymieniają m.in. wygodę i prostotę użytkowania oraz nowoczesność i dopasowanie tej usługi do ich stylu życia. Polacy przewidują też, że realizowanie transakcji finansowych za pomocą smartfonu będzie powodowało zmniejszenie znaczenia stacjonarnych placówek banków. 92 proc. z nich wierzy, że za 10 lat oddziały bankowe będą nadal funkcjonować, jednak 62 proc. ocenia, że ich liczba w tym czasie spadnie.

Badanie wykazało też, że Polacy są zainteresowani korzystaniem z rozwiązań typowych dla bankowości otwartej. 48 proc. chciałoby używać aplikacji, która pozwala zarządzać kontami w różnych bankach, a 25 proc. z takiej, która pozwala planować swoje wydatki na podstawie historii transakcji pochodzących z różnych źródeł. Prawie jedna czwarta (24 proc.) respondentów chciałoby używać usług finansowych, które oferują daleko idącą personalizację, w oparciu o dane z ich kont w różnych instytucjach.

Przeczytajcie także: Prawie połowa bankowców planuje partnerstwo z fintechem

Polacy oczekują też od banków zmian. 30 proc. pytanych uważa, że obsługujące ich instytucje finansowe powinny być bardziej dostępne, a ich produkty prostsze w obsłudze. 23 proc. chce większej elastyczności, co rozumieją jako brak długoterminowych umów, możliwość konsultacji 24 godziny na dobę itp. 57 proc. rozważa zmianę swojego obecnego banku na bardziej cyfrowy i mobilny. Ale jednocześnie prawie dwie trzecie (65 proc.) pytanych odpowiedziało, że generalnie ich zaufanym źródłem informacji o zarządzaniu finansami są właśnie banki.

Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Kantar na zlecenie Mastercard w maju 2019 r. Próba obejmowała ponad 11 tys. respondentów z jedenastu krajów Europy, w tym z Polski (1001 osób) oraz z Bułgarii (1000), Francji (1000), Hiszpanii (1004), Holandii (1001), Niemiec (1002), Rosji (1001), Szwajcarii (1004), Węgier (1000), Wielkiej Brytanii (1000) i Włoch (1001). Metodą ankiety online przepytano internautów w wieku powyżej 18 lat.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies