Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Raport Mastercarda: prawie połowa bankowców w najbliższych trzech latach planuje partnerstwo z fintechem

Z badania wynika, że banki chcą rozwijać między innymi nowe formy autoryzacji płatności

Mastercard wspólnie z Harvard Business Review Analytic Services przeprowadził globalne badanie wśród 300 przedstawicieli firm z branży bankowej na temat ich podejścia do fintechów. Ma to związek z nadchodzącymi zmianami na rynku finansowym wynikającymi m.in. z wejścia w życie dyrektywy PSD II. Efektem badania jest raport "Tradycyjne instytucje finansowe pod wpływem fintechowej rewolucji" ("Traditional Financial Institutions Embrace Fintech Disruption").

Przeczytajcie także: Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uruchomił centralny rejestr PSD II

Z tego opracowania wynika, że niemal połowa (49 proc.) bankowców planuje coś, co raport określa nowym słowem "fintegracja", czyli partnerstwo z fintechem w celu lepszego wykorzystania idei otwartej bankowości i regulacji PSD II. Zaletami fintechów według przedstawicieli banków są: zwinność w biznesie (tak uważa 58 proc. ankietowanych), strategia nastawiona w pierwszej kolejności na cyfrowość (44 proc.) i przedsiębiorczy sposób myślenia (43 proc.).

Jednocześnie jednak bankowcy są przekonani, że mają swoje przewagi nad młodymi firmami technologicznymi działającymi w obszarze finansów. Wśród najważniejszych wymieniają: większą rozpoznawalność marki (72 proc. pytanych), zaufanie klientów (53 proc.) i doświadczenie w działaniu na uregulowanym rynku (43 proc.). "Wiele tradycyjnych instytucji zmaga się jednak z wewnętrzną inercją i ma przestarzałe platformy technologiczne, które nie mogą łatwo wymieniać informacji. Niektórym brakuje również wiedzy na temat najnowszych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i blockchain lub umiejętności potrzebnych do budowania i szybkiego wdrażania produktów zapewniających dobrą obsługę klienta" - zauważają autorzy raportu.

Przeczytajcie także: Według badania Mastercarda co trzeci mały przedsiębiorca płaci kartą dostawcom

Według badania do 2022 r. w ponad połowie ankietowanych banków mają być wdrożone nowe produkty i usługi oparte na otwartej bankowości. Obecnie takie rozwiązania ma 25 proc. badanych. Natomiast 45 proc. z nich chce rozwijać nowe formy autoryzacji płatności.

"Apokalipsa w branży bankowej (z powodu ekspansji finechów – red.) wydaje się coraz mniej prawdopodobna, ponieważ tradycyjne instytucje starają się dostosować do zmieniających się preferencji konsumentów, wprowadzać innowacje, współpracować lub zdobywać nowych pracowników i naśladować kluczowe elementy strategii biznesowych fintechów oraz wdrażać je do własnych modeli działalności. Wyniki badania sugerują, że banki wiedzą, gdzie muszą skoncentrować swoje wysiłki w nadchodzących latach" - podkreślają autorzy opracowania w podsumowaniu.

Tymczasem współpraca tradycyjnych instytucji finansowych z fintechami będzie jednym z tematów podejmowanych podczas zbliżającego się wydarzenia Impact'19, które w dniach 21-22 maja bieżącego roku odbędzie się w Krakowie. Wśród potwierdzonych mówców Impact’19 znaleźli się m.in.: Jim Wadsworth z Vocalink, Bartosz Ciołkowski z Mastercard, Jarosław Hermann z Millennium, Szymon Wałach z PKO Banku Polskiego, Felix Huber ze Stripe, Bartosz Berestecki z PayU, Don Ginsel z Holland Fintech i Maciej Biniek z Allegro. Serwis Cashless jest partnerem medialnym tego wydarzenia. Agendę oraz formularz rejestracyjny znajdziecie tutaj. Zapraszam.

KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies