Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
600 mln ludzi na świecie nie ma konta w banku, ale ma komórkę. To sugeruje, jak można zmniejszyć wykluczenie finansowe

Większość ludzi nieobjętych dziś usługami bankowymi mieszka w 15 krajach Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej

Z opublikowanego właśnie przez Mastercarda raportu pt. "Rozplątać sieć" wynika, że 60 proc. ludzi nieobjętych dziś usługami bankowymi mieszka w 15 krajach Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej. Wśród nich najwięcej wykluczonych finansowo żyje w Chinach (204 mln), Pakistanie (69 mln), Bangladeszu (50 mln), Indonezji (49 mln) i Wietnamie (43 mln). Jak wynika z raportu, większość z nich nie ma konta w banku, ale ma telefon komórkowy. Technologie mobilne mogą więc zapewnić im natychmiastowy dostęp do korzyści wynikających z włączenia finansowego.

Przeczytajcie także: Czy świat zupełnie Cashless to już za dużo?

Jak jednak podnoszą autorzy raportu, samo zapewnienie dostępu do usług finansowych nie wystarczy, by nieubankowieni stali się ich aktywnymi użytkownikami. Okazuje się bowiem, że w skali globalnej 20 proc. osób mających rachunek bankowy nie używało go od co najmniej roku, a duży odsetek pozostałych robił to tylko okazjonalnie.

Natomiast tam gdzie usług banków brakuje całkowicie lub produkty oferowane przez te instytucje są słabo dostępne, klienci zwracają się do usługodawców nieformalnych. W rezultacie wystawiają się na duże ryzyko – nie mają ochrony prawnej i płacą znacznie więcej za usługi gorszej jakości niż klienci na rynkach z szeroką dostępnością do produktów bankowych. Walka z wykluczeniem finansowym powinna więc polegać na tym, aby profesjonalni dostawcy oferowali usługi atrakcyjniejsze niż sektor nieformalny.

Przeczytajcie także: Mastercard chce wspierać pożyczki dla ubogich

Z raportu "Rozplątać sieć" można się również dowiedzieć o dużej rozbieżności, gdy chodzi o dostęp kobiet i mężczyzn do usług finansowych. Na przykład w krajach rozwijających się różnica między liczbą posiadaczy rachunków bankowych obu płci wynosi osiem punktów procentowych (67 proc. mężczyzn w porównaniu z 59 proc. kobiet). W wielu krajach, jak np. Maroko i Peru, osiąga ona wielkość dwucyfrową, a w Pakistanie i Bangladeszu nawet 30 pkt. proc.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: MASTERCARD

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies