Dane na temat preferencji zakupowych rodaków w tzw. Black Weekend zebrała firma PolCard from Fiserv
Jak wynika ze statystyk PolCardu, w trakcie tzw. Black Friday, czyli w ostatni piątek listopada, wartość płatności w sklepach z elektroniką wzrosła o 88 proc. w porównaniu ze zwykłym piątkiem tydzień wcześniej. Pod względem liczby transakcji największy wzrost odnotowano w sklepach z artykułami motoryzacyjnymi – o 64 proc. Wysokie wzrosty wartości i liczby płatności odnotowano też w branży jubilerskiej i sportowej.
– Nasze dane dotyczące płatności w Black Friday pokazują pewien obraz preferencji konsumentów. Traktują oni ten dzień jako okazję do realizacji większych, bardziej przemyślanych zakupów. Wzrost liczby i wartości transakcji w kategoriach elektroniki czy artykułów motoryzacyjnych wskazuje, że Polacy wykorzystują promocje do nabywania produktów, których zakup często odkładali w czasie – uważa Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska, właściciela marki PolCard.
Okazuje się, że inaczej polscy konsumenci zachowywali się w Cyber Monday, a więc ostatni dzień tzw. Black Weekend. – To czas mniejszych zakupów. Widzimy wyraźny zwrot ku kategoriom takim jak książki, artykuły papiernicze czy produkty związane z edukacją i rozwojem osobistym – powiedział Krzysztof Polończyk.
Największy wzrost liczby transakcji w porównaniu do zwykłego poniedziałku tydzień wcześniej odnotowano w kategorii książek i artykułów papierniczych (39,5 proc.). Podobnie jak w Black Friday, Polacy też chętnie kupowali biżuterię, ale wzrost liczby transakcji w tej kategorii w Cyber Monday jest mniejszy – 34,5 proc.
– Co ciekawe, pierwszy poniedziałek grudnia to nie tylko zakupy materialne i zaspokojenie drobniejszych potrzeb. To także okazja do zainwestowania we własne kompetencje i rozwój. Analiza naszych danych wskazuje, że na trzecim miejscu pod kątem wzrostu liczby transakcji były zakupy właśnie w kategorii edukacja – zauważa prezes Fiserv Polska.
Jeśli chodzi o to, na co Polacy wydali najwięcej pieniędzy podczas cyfrowego poniedziałku, to tutaj dane Fiserv Polska pokazują ciekawe zjawisko. Choć powszechnie Black Friday i Cyber Monday są uznawane za święto konsumpcjonizmu, to okazuje się, że Polacy są też bardziej skłonni przeznaczyć w tym okresie większe kwoty na wsparcie charytatywne. W porównaniu do zwykłego poniedziałku wartość transakcji w kategorii organizacje i stowarzyszenia wzrosła o 81 proc. i jest to największa różnica spośród wszystkich analizowanych kategorii.