Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Badanie dla Polski Bezgotówkowej: kartowcy jedną trzecią transakcji wciąż opłacają gotówką. Nawet jeśli jest terminal

Zdaniem użytkowników kart terminal najłatwiej znaleźć jest w markecie. Ale nawet tam tylko za połowę swoich zakupów nie płacą gotówką

Badanie przygotowała firma Polasik Research na podstawie wywiadów wykonanych przez Kantar TNS na próbie 1,5 tys. respondentów korzystających z kart. Okazuje się, że nawet jeśli w punktach handlowych i usługowych można zapłacić kartą, bo są one wyposażone w terminale płatnicze, a kupujący mają tego świadomość, to czasem i tak wybierają gotówkę. Wygrywają oczywiście plastiki, które są używane w 54-proc. przypadków. Ale gotówka wciąż używana jest przez "kartowców" bardzo często, bo w 38-proc. transakcji. Pozostałe 8 proc. to inne formy bezgotówkowego płacenia np. Blik.

Przeczytajcie także: Jakie są główne powody nieinstalowania terminala płatniczego?

Z bardziej szczegółowych danych wynika, że przykładowo, choć w 92 proc. marketów oraz w ich okolicy można już płacić bezgotówkowo, to ankietowani przyznali, że tylko nieco ponad połowę (52 proc.) zakupów w tego typu sklepach opłacają kartami. Podobnie w sklepach sprzedających meble i materiały budowlane – 82 proc. przyjmuje płatności elektroniczne, a jedynie 52 proc. transakcji jest tam dokonywanych za pomocą "plastików".

Bardzo rzadko, bo tylko w 11 proc. transakcji – badani używali kart w instytucjach administracji publicznej, mimo, że według ich obserwacji taka opcja jest dostępna w 40 proc. urzędów. Natomiast jako najmniej sprzyjające płatnościom kartowym pytani uznali automaty sprzedażowe. W ocenie uczestników sondażu tylko 17 proc. urządzeń ma taką funkcję. W opinii użytkowników kart terminalem dysponuje też 31 proc. tzw. fachowców (np. hydraulicy) i 33 proc. warsztatów i salonów samochodowych.

Przeczytajcie także: Na rynku jest już ponad 740 tys. terminali płatniczych

Respondenci byli też pytani, jakich dodatkowych usług, wykonywanych za pomocą terminali, oczekują. Mieszkańcy wsi i małych miast wymieniali w tym kontekście przede wszystkim możliwość doładowania telefonów. W przypadku większych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców) doładowania też były często oczekiwane, ale znalazły się na drugim miejscu. Bardziej od nich pożądana jest możliwość wypłaty gotówki w sklepie.

Wyniki badania zaprezentowano podczas Cashless Congress, który odbył się w tym tygodniu w Warszawie.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies