Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Płatność w internecie potwierdzisz selfie

To jeden z pomysłów na autoryzację transakcji e-commerce, który testowany jest przez amerykańską centralę MasterCarda

Organizacja płatnicza kilka dni temu poinformowała o nowym rozwiązaniu za pośrednictwem stacji telewizyjnej CNN. Pomysł polega na wykorzystaniu do autoryzacji transakcji finansowych biometrii ludzkiej twarzy.

W praktyce cały proces ma wyglądać w ten sposób, że najpierw trzeba będzie zainstalować na smartfonie specjalną aplikację oferowaną przez MasterCarda. Za jej pomocą zeskanujecie swoją twarz. Następnie w trakcie zakupów w internecie użytkownik wybierze odpowiednią formę płatności i zatwierdzi transakcję, robiąc sobie selfie. Przedstawia to filmik dostępny tutaj.

Przeczytaj także: PKO zainwestuje w biometrię

Biuro prasowe polskiego oddziału MasterCarda, do którego zwróciłem się z prośbą o więcej informacji na ten temat, podkreśla że rozwiązanie jest na wstępnym etapie opracowywania. Dopiero w przyszłym miesiącu amerykańska centrala ma przekazać więcej informacji o eksperymencie. Natomiast na jesień są zaplanowane testy technologii, które objąć mają 500 klientów.

Na podstawie dostępnych informacji trudno ocenić stopień bezpieczeństwa, oferowany przez nowe rozwiązanie. Być może MasterCard chce zastosować w procesie autoryzacji jakieś nowe pomysły zmniejszające ryzyko kompromitacji systemu. Biometria ludzkiej twarzy jak dotąd jest bowiem uważana za jedną z mniej bezpiecznych technologii, w miarę łatwą do oszukania. Podobnie zresztą, jak biometria odcisku palca wykorzystywana na przykład przez najnowsze smartfony firmy Apple.

Przeczytaj także: Biometria w bankomatach BZ WBK już za chwilę

Ze wszystkich dostępnych obecnie na rynku rozwiązań biometrycznych największym zaufaniem w branży finansowej cieszy się biometria naczyń krwionośnych palca lub dłoni. W Polsce oferuje ją firma Hitachi. Technologia już została, bądź właśnie jest wdrażana w bankomatach i oddziałach kilku instytucji, m.in. BPH, Getinu, IT Cardu czy BZ WBK. Ma jednak swoje ograniczenia, bo wymaga zastosowania odpowiedniego sprzętu. Ciężko więc ją wykorzystać w m-commerce lub e-commerce, czyli zakupach zdalnych.

W ostatnich kilku tygodniach o biometrii w finansach zrobiło się naprawdę głośno. Dość powiedzieć, że testowanie tego rodzaju rozwiązań ogłosiły BZ WBK i PKO BP, czyli dwa z trójki największych polskich banków. Biometria została również wdrożona w kilku aplikacjach mobilnych, m.in. przez Millennium (o czym pierwszy napisał Cashless w tekście dostępnym tutaj) i w mBanku, o czym również najpierw dowiedzieliście się u nas z tego tekstu.

Fot. CNN

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies