
Ponad połowa przedsiębiorców uważa, że w przypadku ich biznesu poziom ryzyka cyberataku jest niski
Mastercard przedstawił wyniki badania "Stan cyfryzacji w Polsce: Głos małych przedsiębiorstw i konsumentów". W jego ramach organizacja sprawdzała, jak przedstawiciele tych grup podchodzą do cyfryzacji, m.in. korzystania z usług administracyjnych i bankowości online, oraz jaką mają świadomość zagrożeń w sieci.
Jedną z obserwacji płynących z badania jest rozbieżność między tym, jak właściciele małych i mikrofirm oceniają poziom ich digitalizacji oraz poziom własnych kompetencji cyfrowych, a faktycznym użyciem technologii. Jak się okazuje, 38 proc. ankietowanych przedsiębiorców oceniło poziom cyfryzacji swojej organizacji jako dobry lub bardzo dobry, a co drugi jako średni. Jednocześnie aż 43 proc. przyznało, że w ich firmach polega się tylko lub głównie na narzędziach niecyfrowych. Czy to się zmieni? Co drugi respondent nie widzi potrzeby digitalizacji swojej organizacji, co czwarty uważa, że ma już wszystkie niezbędne narzędzia cyfrowe, a co piąty wskazuje na niewystarczający budżet.
W ocenie Mastercarda znaczącą barierą w rozwoju cyfrowym ankietowanych firm jest też relatywnie niski poziom edukacji cyfrowej. Ten z kolei przekłada się także na słabą świadomość cyberzagrożeń. Ponad połowa przedsiębiorców uważa, że w przypadku ich biznesu poziom ryzyka cyberataku jest niski. Co trzecia firma nie stosuje żadnych środków cyberochrony. Natomiast te, które wdrożyły działania prewencyjne, najczęściej wskazują na podstawowe kwestie jak programy antywirusowe (54 proc.), silne hasła (23 proc.) czy kilkuetapowa weryfikacja (14 proc.).
Jeśli chodzi o nastawienie do załatwiania spraw administracyjnych i korzystania z usług bankowych online, to jest ono pozytywne, ale przedsiębiorcy nadal często decydują się na tradycyjną formę kontaktu. Co prawda 8 na 10 przedstawicieli MŚP przynajmniej część swoich zadań administracyjnych wykonuje zdalnie, ale 61 proc. ankietowanych przyznaje, że w przypadku niektórych spraw wolą osobiście kontaktować się z urzędem. Podobnie w przypadku bankowości – chociaż 63 proc. przedsiębiorców ma świadomość, że wiele spraw bankowych może załatwić zdalnie, to i tak wolą udać się do oddziału. Osobisty kontakt z doradcą preferują najczęściej w sprawach związanych z terminalami płatniczymi lub finansowaniem, argumentując to lepszą efektywnością oraz możliwością uzyskania dodatkowych wskazówek. W takich obszarach jak zarządzanie płatnościami, obsługa księgowa czy faktoring, przedsiębiorcy zdecydowanie częściej korzystają z bankowości zdalnej.
W przypadku drugiej badanej grupy, czyli konsumentów, widać istotną polaryzację. Choć 6 na 10 ankietowanych zgadza się z twierdzeniem, że polskie urzędy administracji publicznej umożliwiają im załatwianie spraw online w efektywny sposób, to nadal 40 proc. woli odwiedzać urzędy osobiście, zamiast załatwiać sprawy zdalnie. Podobnie jeśli chodzi o nastawienie do bankowości online – co drugi ankietowany przyznał, że unika fizycznego chodzenia do banków, podczas gdy 30 proc. stwierdziło, że woli osobiście spotkać się z pracownikiem w oddziale.
Z badania organizacji płatniczej wynika także, że polscy konsumenci wydają się pewni swoich umiejętności cyfrowych – połowa Polaków ocenia swoją wiedzę w tym zakresie jako dobrą, a tylko co czwarty jako słabą. Jednocześnie ponad połowa ankietowanych czuje się raczej bezpiecznie w sieci, ale tylko 10 proc. nie ma żadnych obaw związanych z technologiami cyfrowymi. Wśród ryzyk cybernetycznych ankietowani jako najbardziej prawdopodobne wskazują te związane z kradzieżą danych osobowych (28 proc.) i danych do logowania (24 proc.) oraz próbą wyłudzenia pieniędzy (12 proc.).
– Nasze badanie pokazało, że to głównie starsze pokolenie jest bardziej skrupulatne w stosowaniu środków bezpieczeństwa niż młodsi konsumenci. Tak jak i w przypadku firm, tak i wśród konsumentów priorytetem pozostaje edukacja cyfrowa, która powinna być czerpana z merytorycznych i wiarygodnych źródeł. Zbyt duża pewność siebie i przekonanie, że problem nas lub naszej firmy nie dotyczy, może być zgubne zarówno dla organizacji, jak i konsumentów – komentuje Daria Auguścik, VP, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe.