Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Prawie 15 tys. szkód spowodowali kierowcy pojazdów z zagranicznymi rejestracjami. Co zrobić po stłuczce z obcokrajowcem?

Liczba takich szkód spadła rok do roku o 3,6 proc. Najwięcej zdarzeń powodują kierowcy z Niemiec i Ukrainy

Kierowcy z zagranicy byli sprawcami 14,9 tys. wypadków i kolizji na polskich drogach w 2024 r. – podało Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Liczba takich zdarzeń spadła rok do roku o 3,6 proc., ale ich koszt wzrósł o 9 proc. Wypłacone w minionym roku świadczenia wyniosły bowiem łącznie 135,8 mln zł. Wyższa wartość odszkodowań, pomimo malejącej liczby zdarzeń, to efekt rosnących kosztów likwidacji szkód.

Przeczytajcie także: Jakie wsparcie daje ubezpieczenie na życie?

Kierujący pojazdami z zagranicznymi rejestracjami odpowiadali za 3,6 proc. szkód, do jakich doszło na polskich drogach w analizowanym okresie. Z tego grona najwięcej zdarzeń spowodowali kierowcy z niemieckimi tablicami – 28 proc. Na drugim miejscu znaleźli się zmotoryzowani z Ukrainy (22 proc.). Dalej kierowcy z Czech (9 proc.) i Litwy (7 proc.). Co ciekawe, o ile w przypadku pojazdów z Niemiec rezultat z 2024 r. jest zbliżony do tego z lat poprzednich, o tyle spadła liczba wypadków z udziałem ukraińskich.

Po wypadku z udziałem pojazdu z zagranicznymi tablicami kierowcy nie zawsze wiedzą, jak powinni się zachować, by maksymalnie zabezpieczyć swoje interesy. W takiej sytuacji należy przede wszystkim zebrać takie informacje jak: kraj rejestracji pojazdu, numer rejestracyjny, markę pojazdu, numer polisy OC lub numer Zielonej Karty z datą jej ważności oraz nazwę ubezpieczyciela, który wydał polisę lub certyfikat Zielonej Karty. Jeśli w wypadku nikt nie ucierpiał i nie wzywano policji, uczestnicy sami sporządzają oświadczenie o okolicznościach zdarzenia. Na stronie PBUK można znaleźć druk wspólnego zgłoszenia szkody, dostępny także w wersjach dwujęzycznych: polsko-angielskiej i polsko-ukraińskiej. Warto też zrobić zdjęcia pojazdów, miejsca zdarzenia oraz danych z dokumentów kierujących i ich pojazdów.

Przeczytajcie także: Nowy ubezpieczyciel wchodzi do Polski z ofertą dla klientów firmowych

Aby uzyskać odszkodowanie, poszkodowany powinien zgłosić szkodę do przedstawiciela zagranicznego ubezpieczyciela w Polsce (ich listę znaleźć można tutaj). Jeśli zagraniczny sprawca był ubezpieczony w zakładzie, który nie ma w Polsce korespondenta, albo jeśli nie udało się ustalić ubezpieczyciela, należy z roszczeniem wystąpić do PZU lub Warty (z którymi PBUK współpracuje w tym zakresie).

Przy okazji warto przypomnieć, że od 1 września 2025 r. funkcjonuje usługa mStłuczka. Niestety nie można z niej skorzystać w przypadku opisywanych powyżej zdarzeń spowodowanych przez obcokrajowców, natomiast istotnie może ułatwić życie przy znacznie bardziej powszechnych szkodach z udziałem dwóch obywateli Polski. W takich sytuacjach można bowiem sporządzić wspólne oświadczenie szkody w aplikacji mObywatel i w prosty sposób zgłosić też przez apkę szkodę do dowolnego ubezpieczyciela komunikacyjnego działającego na polskim rynku. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies