Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
NBP: w I kw. w obiegu znajdowało się 43,1 mln kart w funkcją zbliżeniową. To ponad 96 proc. wszystkich plastików

Bank centralny podał, że transakcje zbliżeniowe stanowiły w I kw. 97,4 proc. wszystkich transakcji bezgotówkowych

Z danych Narodowego Banku Polskiego dotyczących rodzimego rynku kart płatniczych wynika, że udział kart aktywnych (wykonano nimi minimum jedną transakcję w danym kwartale) w całym portfelu kart wyniósł w I kw. 73,2 proc. To jeden z najlepszych wyników w historii. Dla porównania: w ostatnim kwartale 2022 roku było to 72,1 proc., a w analogicznym kwartale roku poprzedzającego 70,3 proc.

Przeczytajcie także: Wszystkie karty mBanku można zamówić w wersji wirtualnej

W okresie styczeń-marzec karta posłużyła klientom średnio 50 razy do realizacji transakcji gotówkowych i bezgotówkowych. W kwartale poprzedzającym było ich średnio 53. Wartość pojedynczej transakcji z użyciem karty wynosiła średnio 120 zł. W porównaniu z IV kw. oznacza to nieznaczny spadek. Z raportu NBP wynika, że w pierwszych trzech miesiącach roku przeprowadzono 2,2 mld transakcji kartami płatniczymi, a ich łączna wartość wyniosła 268,2 mld zł. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to spadki o odpowiednio 4,2 proc. oraz 6,9 proc.

Bank centralny poinformował także, że wśród organizacji płatniczych przeważającą pozycję na polskim rynku utrzymała Visa – do tego podmiotu należało w I kw. 52,9 proc. wydanych w naszym kraju kart płatniczych. Taki sam wynik firma osiągnęła w kwartale poprzedzającym. Udział Mastercarda wyniósł w I kw. 47 proc. (nieznaczny wzrost). Z kolei udział kart pozostałych podmiotów spadł do 0,1 proc.

Przeczytajcie także: Przelewy na telefon Blik w Nest Banku

Ze statystyk NBP można się także dowiedzieć, że na koniec I kw. 2023 roku w Polsce w obiegu znajdowało się 43,1 mln kart w funkcją zbliżeniową. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to wzrost aż o 1,4 mln sztuk. Należy odnotować, że udział kart zbliżeniowych w krajowym rynku plastików osiągnął 96,2 proc. i był to najwyższy wskaźnik w historii. Wszystkich zbliżeniowych instrumentów płatniczych, a zatem także smartfonów czy zegarków z funkcją płatności, było na koniec I kw. 53,4 mln. To o 9 proc. więcej niż w kwartale poprzedzającym.

W omawianym okresie w Polsce wykonano przeszło 2 mld transakcji zbliżeniowych. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to wzrost o niemal 72 mln (3,6 proc.). Bazując na danych od wydawców kart NBP kolejny raz podał, że wykorzystanie funkcji zbliżeniowej jest w Polsce powszechne: transakcje zbliżeniowe stanowiły w I kw. 97,4 proc. wszystkich transakcji bezgotówkowych.

Przeczytajcie także: Dwie instytucje z Polski na liście najważniejszych fintechów na świecie

Z raportu banku centralnego można się także dowiedzieć, że w I kw. 2023 roku z wykorzystaniem kart płatniczych zrealizowano 50,3 mln transakcji w internecie. To o 3,6 mln mniej niż w ostatnim kwartale 2022 roku. Ich łączna wartość wyniosła 7,9 mld zł. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to spadek o ponad 14 proc. W okresie styczeń-marzec transakcje kartowe realizowane w internecie stanowiły pod względem wartości przeszło 5,5 proc. wszystkich transakcji bezgotówkowych.

Na koniec warto przypomnieć, że w I kw. w Polsce w obiegu było 44,8 mln kart płatniczych. To o 236 tys. więcej niż na koniec IV kw. minionego roku. Więcej na ten temat przeczytacie w tym tekście. Serwis cashless.pl informował też m.in., jak wygląda sytuacja na rodzimym rynku terminali płatniczych oraz bankomatów i wpłatomatów.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies