Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Kwartalna wartość transakcji przekroczyła 50 mld zł. Blik podsumował pierwsze trzy miesiące 2023 roku

Wiodącą pozycję w płatnościach Blikiem wciąż zajmuje e-commerce, ale rośnie udział P2P oraz transakcji w terminalach

Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, podsumował wyniki transakcyjne w I kw. 2023 roku. W tym czasie z pomocą Blika zrealizowano 374 mln płatności o wartości ponad 50 mld zł. W porównaniu z analogicznym kwartałem 2022 roku oznacza to wzrosty o odpowiednio 51 proc. i 54 proc. Od początku funkcjonowania Blika wykonano nim już przeszło 3 mld transakcji.

Przeczytajcie także: ING rozszerza integrację z mojeID

W pierwszym kwartale br. najwięcej transakcji Blikiem wykonano w e-commerce – stanowiły one ponad 55 proc. wszystkich operacji. Warto mieć jednak na uwadze, że ich udział spada, bo w okresie styczeń-marzec 2022 roku na handel internetowy przypadało ponad 63 proc. wszystkich transakcji Blikiem. W minionym kwartale użytkownicy Blika zapłacili w sieci blisko 207 mln razy, czyli o 32 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online wyniosła blisko 27 mld zł wobec 18,8 mld rok wcześniej.

Dynamicznie rośnie liczba przelewów na telefon Blik. Między styczniem a marcem br. użytkownicy wykonali prawie 83 mln takich transakcji, czyli o 88 proc. więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie ponad jedną piątą wszystkich operacji Blikiem (22,2 proc. wobec 17,8 proc. w analogicznym okresie 2022 roku). Ich wartość w pierwszym kwartale wyniosła 10,8 mld zł – to o 112 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia kwota przelewu na telefon wyniosła 137 zł (rok wcześniej było to 124 zł).

Przeczytajcie także: Millennium wprowadza nową aplikację dla firm

Na zmniejszające się udziały e-commerce wpływ mają także transakcje Blikiem w terminalach płatniczych. W I kwartale Polacy zapłacili w ten sposób 71,2 mln razy, przy czym 35 proc. tych operacji stanowiły płatności zbliżeniowe Blik. W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku osoby korzystające z tej usługi sięgnęły po nią niemal 25 mln razy. To wzrost prawie o 290 proc. rok do roku. Od momentu udostępnienia płatności zbliżeniowych aktywowało je blisko 2 mln użytkowników, którzy zapłacili w ten sposób w 128 krajach.

Na koniec marca 2023 r. klienci banków zrealizowali też Blikiem 13,2 mln operacji w bankomatach. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 30 proc., a ich wartość osiągnęła niemal 8,6 mld zł – o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Warto jednak zauważyć, że kurczy się udział tego segmentu w całości transakcji Blikiem.

Na koniec I kw. z Blika aktywnie (przynajmniej jedna transakcja w miesiącu) korzystało ok. 13,5 mln użytkowników – to o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. W omawianym okresie płacili oni średnio Blikiem 4,2 mln razy dziennie – to o 55 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 roku W najlepszym dniu (10 marca) odnotowano blisko 6 mln transakcji, a średnia kwota rozliczeń Blikiem wyniosła 134 zł.

Przeczytajcie także: XTB wprowadza do oferty akcje ułamkowe

Podsumowując miniony kwartał, Monika Król, wiceprezes PSP, przypomniała, że w ostatnim czasie Blika wdrożono w e-Urzędzie Skarbowym, a w Millennium pojawiła się funkcja prośby o przelew Blikiem. W marcu spółka ogłosiła start działalności w Rumunii, gdzie jednak nadal czeka na zgodę banku centralnego na działanie operacyjne. Niedawno okazało się, że na Słowacji PSP uzyskał zgodę na przejecie firmy Viamo. W efekcie jeszcze w tym roku płatności Blik mogą się pojawić na tym rynku.

Z kolei w Polsce można się spodziewać m.in. wdrożenia tego narzędzia w aplikacji mObywatel – pierwsze samorządy mogą udostępnić płatności nim w czerwcu. Spory nacisk ma być kładziony na rozwój usługi płatności odroczonych. W banku Millennium w ciągu kilku miesięcy rozwiązanie ma zostać udostępnione szerszej grupie klientów, a do końca roku powinno trafić także do innych banków.

KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies