Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Kwartalna wartość transakcji przekroczyła 50 mld zł. Blik podsumował pierwsze trzy miesiące 2023 roku

Wiodącą pozycję w płatnościach Blikiem wciąż zajmuje e-commerce, ale rośnie udział P2P oraz transakcji w terminalach

Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, podsumował wyniki transakcyjne w I kw. 2023 roku. W tym czasie z pomocą Blika zrealizowano 374 mln płatności o wartości ponad 50 mld zł. W porównaniu z analogicznym kwartałem 2022 roku oznacza to wzrosty o odpowiednio 51 proc. i 54 proc. Od początku funkcjonowania Blika wykonano nim już przeszło 3 mld transakcji.

Przeczytajcie także: ING rozszerza integrację z mojeID

W pierwszym kwartale br. najwięcej transakcji Blikiem wykonano w e-commerce – stanowiły one ponad 55 proc. wszystkich operacji. Warto mieć jednak na uwadze, że ich udział spada, bo w okresie styczeń-marzec 2022 roku na handel internetowy przypadało ponad 63 proc. wszystkich transakcji Blikiem. W minionym kwartale użytkownicy Blika zapłacili w sieci blisko 207 mln razy, czyli o 32 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online wyniosła blisko 27 mld zł wobec 18,8 mld rok wcześniej.

Dynamicznie rośnie liczba przelewów na telefon Blik. Między styczniem a marcem br. użytkownicy wykonali prawie 83 mln takich transakcji, czyli o 88 proc. więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie ponad jedną piątą wszystkich operacji Blikiem (22,2 proc. wobec 17,8 proc. w analogicznym okresie 2022 roku). Ich wartość w pierwszym kwartale wyniosła 10,8 mld zł – to o 112 proc. więcej niż rok wcześniej. Średnia kwota przelewu na telefon wyniosła 137 zł (rok wcześniej było to 124 zł).

Przeczytajcie także: Millennium wprowadza nową aplikację dla firm

Na zmniejszające się udziały e-commerce wpływ mają także transakcje Blikiem w terminalach płatniczych. W I kwartale Polacy zapłacili w ten sposób 71,2 mln razy, przy czym 35 proc. tych operacji stanowiły płatności zbliżeniowe Blik. W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku osoby korzystające z tej usługi sięgnęły po nią niemal 25 mln razy. To wzrost prawie o 290 proc. rok do roku. Od momentu udostępnienia płatności zbliżeniowych aktywowało je blisko 2 mln użytkowników, którzy zapłacili w ten sposób w 128 krajach.

Na koniec marca 2023 r. klienci banków zrealizowali też Blikiem 13,2 mln operacji w bankomatach. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 30 proc., a ich wartość osiągnęła niemal 8,6 mld zł – o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Warto jednak zauważyć, że kurczy się udział tego segmentu w całości transakcji Blikiem.

Na koniec I kw. z Blika aktywnie (przynajmniej jedna transakcja w miesiącu) korzystało ok. 13,5 mln użytkowników – to o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. W omawianym okresie płacili oni średnio Blikiem 4,2 mln razy dziennie – to o 55 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 roku W najlepszym dniu (10 marca) odnotowano blisko 6 mln transakcji, a średnia kwota rozliczeń Blikiem wyniosła 134 zł.

Przeczytajcie także: XTB wprowadza do oferty akcje ułamkowe

Podsumowując miniony kwartał, Monika Król, wiceprezes PSP, przypomniała, że w ostatnim czasie Blika wdrożono w e-Urzędzie Skarbowym, a w Millennium pojawiła się funkcja prośby o przelew Blikiem. W marcu spółka ogłosiła start działalności w Rumunii, gdzie jednak nadal czeka na zgodę banku centralnego na działanie operacyjne. Niedawno okazało się, że na Słowacji PSP uzyskał zgodę na przejecie firmy Viamo. W efekcie jeszcze w tym roku płatności Blik mogą się pojawić na tym rynku.

Z kolei w Polsce można się spodziewać m.in. wdrożenia tego narzędzia w aplikacji mObywatel – pierwsze samorządy mogą udostępnić płatności nim w czerwcu. Spory nacisk ma być kładziony na rozwój usługi płatności odroczonych. W banku Millennium w ciągu kilku miesięcy rozwiązanie ma zostać udostępnione szerszej grupie klientów, a do końca roku powinno trafić także do innych banków.

KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies