Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
UFG podsumował ubezpieczycieli. Najrzetelniej dane o polisach i szkodach przekazują Ergo Hestia, TUW i Euro Insurances

UFG przyjrzał się jakości danych, jakie do bazy polis i szkód przekazują ubezpieczyciele, i wskazał liderów spośród dużych, średnich i małych firm

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował kolejny rok współpracy z ubezpieczycielami w zakresie przekazywania danych o polisach i szkodach. Podał, że na koniec 2022 r. w jego bazie znajdowały się informacje o aktywnych ubezpieczeniach OC ponad 27,6 mln pojazdów (rok wcześniej było to niespełna 26,9 mln) oraz o aktywnych polisach AC prawie 7 mln pojazdów (na koniec 2021 r. było to niecałe 6,7 mln). W ubiegłym roku firmy ubezpieczeniowe skierowały do bazy UFG łącznie blisko 1,5 mld zapytań.

Przeczytajcie także: Ruszył eSCOR - czy bać się podwyżek OC?

Informacje znajdujące się w bazie pochodzą od samych ubezpieczycieli, którzy raportują do UFG o każdej zawartej przez siebie umowie ubezpieczenia komunikacyjnego oraz każdej zgłoszonej szkodzie. Rzetelność tych danych wpływa na jakość całej bazy, a tym samym na późniejsze kalkulacje składek za polisy klientów. Dlatego, jak co roku, UFG przygotował ranking towarzystw, które najbardziej skrupulatnie wywiązują się z tego zadania.

Firmy podzielono na trzy grupy, w zależności od ich skali działalności i pozycji rynkowej. I tak, spośród ubezpieczycieli przekazujących do UFG duży wolumen rekordów (powyżej 2,1 mln rekordów, w tej grupie znajduje się 25 proc. rynku) najwyższy wskaźnik rzetelności uzyskała Ergo Hestia, dalej PZU i Warta. Wśród zakładów raportujących średni wolumen rekordów (od 200 tys. do 2,1 mln, to grupa obejmująca połowę rynku) pod względem jakości przodowały Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych TUW, Allianz i InterRisk. Wśród firm, które przekazują stosunkowo mało danych (poniżej 200 tys. rekordów, ostatnia ćwiartka rynku), najlepiej wypadły Euro Insurances, Wefox i Triglav (Trasti).

UFG podkreśla, że widać efekty pracy zakładów na poprawą jakości danych. Na koniec 2022 r. 18 z 20 klasyfikowanych firm osiągnęło wskaźnik końcowy rankingu na poziomie powyżej 80 proc., tzn. poziom satysfakcjonujący, z czego 11 zakładów przekroczyło 90 proc. Zdecydowana większość zakładów ubezpieczeń odnotowała wskaźnik końcowy rankingu na poziomie wyższym niż w 2021 r. Wyniki tegorocznych liderów w poszczególnych kategoriach to 94,26 proc. w przypadku Hestii, 92,83 proc. w przypadku TUW-u i 92,24 proc. w przypadku Euro Insurances.

Przeczytajcie także: Tesla ubezpieczy swoich europejskich kierowców?

Jak wspomniałam, rzetelność danych wpływa na to, jak ubezpieczyciele ustalają ceny dla poszczególnych klientów. Przy oferowaniu polisy sprawdzają bowiem w UFG historię polisowo-szkodową klienta, by móc lepiej ocenić ryzyko spowodowania kolejnego wypadku. Żeby jednak baza była użyteczna, dane w niej widniejące muszą być dobrej jakości. I to zarówno te dotyczące zawieranych umów, jak i te o szkodach. Tymczasem bywa, że w niektóre rubryki ubezpieczyciele wpisują "brak danych", co obniża wartość całego rekordu. Znacząco na jego jakość wpływają też niezamierzone pomyłki, np. literówki w imieniu czy nazwisku posiadacza pojazdu czy sprawcy wypadku, które sprawiają, że szkoda może się "nie przypisać" na konto danego kierowcy.

O ile łatwo jest wyłapać błąd typu AADAM, to jest to dużo trudniejsze w przypadku niezgodnego ze stanem faktycznym zapisu imion takich jak Izabela / Izabella czy Wioleta / Wioletta / Violetta. A tymczasem pracownik infolinii przyjmujący takie zgłoszenie może łatwo popełnić błąd przy wprowadzaniu danych.
Zdarza się też, że w polach formularza zamienione są imię z nazwiskiem, co jest łatwe do wychwycenia, jeśli jako imię widnieje np. Kowalski. Bywają jednak nazwiska równe imionom jak np. Marek, Rafał czy Dariusz. Innymi częstymi nieprawidłowościami są: brak polskich znaków czy zły zapis podwójnego nazwiska.

Dlatego UFG po pierwsze sam dokłada starań, by weryfikować poprawność zapisów, m.in. sprawdzając dane z bazą PESEL. Po drugie zaś motywuje ubezpieczycieli, by i oni przekazywali jak najbardziej rzetelne informacje, m.in. publikując ranking firm najlepiej wywiązujących się z tego zadania.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies