Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
KNF opublikował rekomendacje likwidacyjne. Ubezpieczyciele mają czas na wdrożenie do 1 listopada

Dokument zawiera 25 rekomendacji dotyczących m.in. sposobu wyliczania odszkodowania czy organizowania likwidacji szkody w modelu door-to-door

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Oczekuje, że zakłady ubezpieczeń dostosują swoją praktykę do zaleceń zawartych w dokumencie nie później niż 1 listopada 2022 r.

Przeczytajcie także: Kto się zgadza na wyższe ceny OC dla zbierających mandaty?

Jak zaznacza nadzór, celem rekomendacji jest zapewnienie zgodności działalności zakładów ubezpieczeń z przepisami prawa, zapobieżenie naruszaniu interesów ubezpieczających, ubezpieczonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia oraz ograniczenie ryzyka występującego w działalności zakładów ubezpieczeń. Rekomendacje mają też stanowić podstawę dla wypracowania standardu postępowania zakładów ubezpieczeń w zakresie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych.

Dokument składa się z 25 rekomendacji dotyczących kilku zagadnień: organizacja, zarządzanie, nadzór i kontrola procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, sposób prowadzenia postępowania likwidacyjnego oraz sposób ustalania wysokości świadczenia. Uwzględniono w nich kwestie ujęte we wcześniej obowiązujących wytycznych likwidacyjnych, a więc m.in. terminowe wypłacanie świadczeń, zachowanie zasady pełnego odszkodowania, respektowanie obowiązków informacyjnych czy nadzór i kontrola zakładu ubezpieczeń nad likwidacją szkód (zarówno nad procesami wewnętrznymi, jak nad współpracą z podmiotami zewnętrznymi).

Ponadto rekomendacje rozszerzono o nowe obszary, w odniesieniu do których KNF uznał za zasadne wskazanie właściwej praktyki postępowania. Chodzi np. o organizowanie przez zakład ubezpieczeń likwidacji zapewniającej przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody w ramach tzw. kompleksowej usługi likwidacji szkody komunikacyjnej. Wytyczne dotyczą też zasad, na których ubezpieczyciel proponuje poszkodowanemu pojazd zastępczy, czy zwraca wydatki poniesione w związku ze zleceniem przez uprawnionego sporządzenia ekspertyzy przez osobę trzecią.

Przeczytajcie także: Carrot, platforma aukcyjna dla aut po tzw. całkach

Przypomnę, że prace nad dokumentem toczyły się od dłuższego czasu. Już w grudniu ubiegłego roku KNF przekazał projekt rekomendacji do konsultacji publicznych, z zamysłem, że nowe zalecenia zostaną wdrożone przez ubezpieczycieli do 30 czerwca 2022 r. Przedstawiony projekt spotkał się jednak z krytycznym odbiorem ze strony ubezpieczycieli i wywołał ożywioną dyskusję między zainteresowanymi podmiotami. W zorganizowanych przez KNF konsultacjach udział wzięli m.in. Rzecznik Finansowy, UOKiK, Polska Izba Ubezpieczeń, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, ale też Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych czy Związek Dealerów Samochodowych.

Ostatecznie dokument ujrzał dziś światło dzienne, a ubezpieczyciele mają nieco ponad trzy miesiące, by dostosować się do zaleceń sformułowanych przez KNF (albo – zgodnie z zasadą "zastosuj albo wyjaśnij" – przygotować się na wytłumaczenie, jak inaczej zamierzają osiągnąć cele, które mają zostać zrealizowane dzięki stosowaniu rekomendacji). W niedawnym wywiadzie dla serwisu Business Insider Krystian Wiercioch, wiceprzewodniczący KNF, wskazał, że spodziewany koszt wdrożenia rekomendacji to ok. 500 mln zł rocznie. Z kolei ceny OC mają z tego powodu wzrosnąć średnio o ok. 20 zł.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies