Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Oszuści kradną rzadziej, ale więcej. Nowe dane o transakcjach oszukańczych od NBP

Patrząc na ogół transakcji kartowych i poleceń przelewu, transakcje oszukańcze to zjawisko wciąż marginalne

Narodowy Bank Polski opublikował Informację o transakcjach oszukańczych dokonywanych przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych w I kwartale 2021 r. Jak podano, w okresie styczeń – marzec w nieuczciwych transakcjach najczęściej wykorzystywano karty (aż 94 proc. ogólnej liczby oszustw), ale pod względem wartości w tej niechlubnej statystyce prowadziły polecenia przelewu, odpowiadając za ponad 56 proc. ogólnej wartości oszustw (przy zaledwie 6-procentowym udziale w liczbie transakcji oszukańczych).

Co istotne, zarówno fraudy kartowe, jak i te dotyczące polecenia przelewu to marginalne zjawisko na tle ogółu dokonywanych transakcji. Oszukańcze operacje kartowe stanowiły zaledwie 0,003 proc. liczby i 0,008 proc. wartości transakcji gotówkowych i bezgotówkowych dokonanych kartami płatniczymi wydanymi przez banki raportujące do NBP (kwartał wcześniej odpowiednio: 0,004 proc. i 0,007 proc.). A udział nieuczciwych operacji w ogóle transakcji polecenia przelewu wynosi jedynie 0,00051 proc. pod względem liczby, a 0,00013 proc. pod względem wartości.

Przeczytajcie także: Jak wygląda płatność Blikiem zbliżeniowym?

Z danych przekazanych bankowi centralnemu przez banki działające w Polsce wynika, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku dokonano ponad 55 tys. operacji oszukańczych na kwotę ponad 16,2 mln zł. Oznacza to spadek o 14 proc. liczby takich oszustw, ale wzrost o 16 proc. ich wartości względem wcześniejszego kwartału.

Zarazem najliczniejsze (71 proc. ogółu oszustw) i najbardziej kosztowne (ich wartość to ponad 11 mln zł) były fraudy zakwalifikowane do kategorii Inne, w ramach której banki przekazują głównie informacje o transakcjach wykonanych z wykorzystaniem danych karty bez jej fizycznej obecności. Średnia wartość transakcji oszukańczej w tej kategorii wynosiła 286 zł i wzrosła o prawie 11 proc. w stosunku do IV kw. 2020 r.

Odsetek oszustw dokonanych kartami sfałszowanymi wyniósł prawie 19 proc., a ich wartość to 3,7 mln zł. Karty zgubione lub skradzione wykorzystano w niespełna 11 proc. transakcji oszukańczych, o łącznej wartości 1,4 mln zł. W analizowanym okresie nie odnotowano transakcji, w których oszuści wykorzystaliby karty nieotrzymane przez klientów banku, podczas gdy kwartał wcześniej takich przypadków było 128.

Z informacji pozyskanych od banków wynika, że wśród transakcji oszukańczych dominują te dokonane poza terytorium Polski. W tej kategorii mieści się aż 82 proc. operacji, jeśli chodzi o liczbę, a prawie 91 proc., jeśli chodzi o wartość transakcji.

Przeczytajcie także: Jak sprawdzić, czy biuro podróży jest godne zaufania?

Z kolei przy użyciu polecenia przelewu w I kw. 2021 r. dokonano niespełna 3,7 tys. oszustw na łączną kwotę nieco ponad 21 mln zł. To o 4 proc. mniej operacji niż kwartał wcześniej, ale ich wartość była o prawie 7 proc. większa. Średnia wartość oszukańczego polecenia przelewu wynosiła 5729 zł i wzrosła o prawie 12 proc. kwartał do kwartału.

NBP precyzuje, że najwięcej oszustw tego typu dokonano za pomocą przeglądarki internetowej (68 proc. pod względem liczby, 78 proc. pod względem wartości). Jeszcze w IV kw. 2020 r. przeglądarka internetowa posłużyła do wykonania 1940 nieuczciwych transakcji o wartości 13,8 mln zł, a już w I kw. 2021 r. było to 2507 operacji o łącznej wartości 16,3 mln zł. Co ciekawe, w analizowanym okresie przestępcy rzadziej wykorzystywali aplikacje. Liczba takich oszukańczych transakcji spadła o 40 proc. (do 1137), a ich wartość zmalała o prawie 34 proc. (do 2,9 mln zł).

Z informacji pozyskanych od sektora bankowego wynika, że oszustwa realizowane przez polecenie przelewu są najczęściej wynikiem zainfekowania komputera przez złośliwe oprogramowanie czy wyłudzenia danych od klienta za pomocą manipulacji.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies