Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Phishing wciąż groźny. Zwłaszcza ten wymierzony w urządzenia mobilne. Czego jeszcze można się dowiedzieć z raportu NBP?

Kolejny raz okazuje się, że fraudy kartowe nie są w naszym kraju wielkim problemem. Rośnie natomiast zagrożenie związane z wykorzystaniem przez przestępców aplikacji bankowych

Narodowy Bank Polski opublikował raport o transakcjach oszukańczych przeprowadzonych bezgotówkowo w IV kwartale 2020 roku. Z udostępnionych informacji wynika m.in., że działające w Polsce banki odnotowały w ostatnich trzech miesiącach poprzedniego roku blisko 64 tys. oszustw przy wykorzystaniu kart płatniczych. Ich wartość wyniosła blisko 14 mln zł. W porównaniu do wcześniejszego kwartału oznacza to odpowiednio spadek o 0,8 proc. i wzrost o 8,3 proc.

Przeczytajcie także: Nowości w PeoPay. Poprawia się ocena aplikacji Pekao w App Store

Bank centralny doprecyzował, że pod koniec ubiegłego roku pod względem liczby dominowały oszustwa kartowe w kategorii Inne. Mowa o transakcjach przeprowadzonych z wykorzystaniem danych karty, ale bez jej fizycznej obecności. Odnotowano blisko 36,5 tys. takich przypadków (57 proc. ogółu) o wartości niespełna 7,5 mln zł. Średnia wartość transakcji oszukańczej w tej kategorii wynosiła 206 zł – niemal tyle samo co kwartał wcześniej.

Jedną trzecią (33,9 proc.) oszukańczych transakcji stanowiły te z wykorzystaniem sfałszowanych kart. Odnotowano ich blisko 21,7 tys., a ich wartość przekroczyła 5 mln zł. Oszustwa przy użyciu kart zgubionych lub skradzionych stanowiły 8,8 proc. ogółu przestępstw. W raporcie NBP wskazano na 5,6 tys. takich transakcji o łącznej wartości 1,2 mln zł. Co ciekawe, odnotowano także 128 przypadków transakcji przy użyciu kart nieotrzymanych – kwartał wcześniej było ich zaledwie 7. Średnia wartość oszustwa w tej kategorii wynosiła ponad 1,6 tys. zł i wzrosła o 360 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem.

Przeczytajcie także: Circle K z nową metodą płatności

Z zaprezentowanych danych wynika też, że transakcje kartami są bezpieczne. Oszustwa przeprowadzone przy użyciu plastików stanowią marginalną część wszystkich transakcji tego typu. To zaledwie 0,004 proc. pod względem liczby i 0,007 proc. ich wartości. Dla porównania w III kwartale 2020 roku było to odpowiednio 0,003 proc i 0,006 proc. Doszło do pogorszenia sytuacji, ale nieznacznego. Należy zaznaczyć, że wśród transakcji oszukańczych dominują te wykonane poza terytorium Polski plastikami wydanymi w naszym kraju. Pod względem liczby to blisko 80 proc. całości, a pod względem wartości aż 87,5 proc.

W ostatnim kwartale 2020 roku zanotowano ponad 3,8 tys. oszustw przy użyciu polecenia przelewu. W zestawieniu z poprzednimi trzema miesiącami oznacza to spadek o przeszło 3 proc. Ich wartość wzrosła jednak o ponad 11 proc. i sięgnęła prawie 19,7 mln zł. Średnia wartość oszukańczego polecenia przelewu wynosiła ponad 5,1 tys. zł – o ponad 15 proc. więcej niż kwartał wcześniej.

NBP precyzuje, że najwięcej oszustw tego typu przeprowadzono przy użyciu przeglądarki internetowej. Stanowiły one prawie 51 proc. pod względem liczby, a 70 proc. pod względem wartości. Zdarzeń tego typu odnotowano jednak znacznie mniej niż kwartał wcześniej: ich liczba spadła z blisko 3,6 tys. do niespełna 2 tys., a wartość z 15,6 mln zł do 13,8 mln.

Przeczytajcie także: Blik uruchomił zupełnie nowy serwis informacyjny

Przestępcy rzadziej oszukiwali, wykorzystując bankowość internetową, ale zdecydowanie wzrosło wykorzystanie przez nich aplikacji. O ile w trzecim kwartale 2020 roku odnotowano 342 takich zdarzeń, to w kolejnych trzech miesiącach już 1878, czyli niewiele mniej niż przestępstw z wykorzystaniem przeglądarki internetowej. Wartość operacji oszukańczych tego typu wzrosła natomiast z 1,5 mln zł do aż 4,4 mln zł. Rośnie zatem rola phishingu wymierzonego w użytkowników sprzętu mobilnego.

NBP zwraca uwagę, że przestępcy nie tylko infekują złośliwym oprogramowaniem urządzenia swoich ofiar, ale posiłkują się także socjotechniką, dzięki czemu zdobywają potrzebne im dane.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies