Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Przelewy na telefon, płatności, wypłaty gotówki, czeki? Sprawdźcie, z których funkcji Blika możecie korzystać w swoim banku

Najpopularniejsze funkcje, czyli płatności oraz wypłaty gotówki, są dostępne we wszystkich bankach oferujących Blika. Pozostałe usługi tylko przez wybrane instytucje, choć ich liczba regularnie rośnie

Popularność Blika stale rośnie. W 2020 r. zarejestrowano 424 mln transakcji w tym systemie, a jak wynika z danych zebranych przez cashless.pl, na koniec zeszłego roku największe banki działające na polskim rynku miały już prawie 7 mln aktywnych blikowiczów. Obecnie z tego systemu płatności korzystać mogą klienci 16 banków. Ale nie wszyscy w takim samym zakresie. Jakie funkcje ma Blik i w których bankach z nich skorzystacie? Poniżej znajdziecie opis rozwiązań, a na końcu tekstu tabelę z podsumowaniem dostępności usług w poszczególnych bankach.

Płatności w internecie

Blik najczęściej wykorzystywany jest do płacenia w internecie. O popularności tej metody świadczą dane NBP, z których wynika, że w IV kw. 2020 r. był on używany do płatności internetowych częściej niż karta (105,5 mln transakcji dokonanych za pomocą Blika versus 103 mln kartą).

Aby zapłacić za zakupy online, należy na stronie sklepu wybrać opcję płatności Blikiem, wygenerować kod w swojej aplikacji bankowej, a następnie wpisać go na stronie płatności i potwierdzić transakcję PIN-em w apce swojego banku. W taki sposób płatności w internecie zrealizujecie w każdej z 16 instytucji, które wdrożyły Blika, a więc (alfabetycznie) w: Alior Banku, BNP Paribas, BPS, BS w Brodnicy, Credit Agricole, Getinie, ING, Millennium, mBanku, Nest Banku, Noble Banku, Pekao, PKO BP, Pocztowym, Santanderze oraz SGB.

Przeczytajcie także: Blik uruchomił nowy serwis informacyjny

Dodatkowym udogodnieniem oferowanym przez część banków jest możliwość płacenia za zakupy w internecie bez konieczności wpisywania kodu Blik. W tym celu w trakcie dokonywania płatności należy kliknąć "zapamiętaj" sklep lub przeglądarkę w aplikacji banku. Dzięki temu przy kolejnych zakupach w tym miejscu nie trzeba będzie podawać kodu, a jedynie potwierdzić transakcję PIN-em w apce banku. Listą zapamiętanych sklepów i przeglądarek możecie zarządzać w swojej bankowości mobilnej. Płatności w internecie bez kodu umożliwiają: Alior, ING, Millennium, mBank, Pekao, PKO BP i Santander.

Za pomocą Blika można też regulować płatności powtarzalne, np. opłaty za usługi w modelu abonamentowym lub płatności za faktury za telefon czy prąd. W takich przypadkach po opłaceniu pierwszego zobowiązania Blikiem należy zaakceptować zaproszenie do utworzenia płatności powtarzalnej. W tym kroku zobaczycie, jak często i jaką kwotę będziecie płacić. W ustalonym terminie kolejna płatność wykona się automatycznie. W przypadku stałych kwot nie będziecie musieli nawet potwierdzać płatności w apce. A jeśli w poszczególnych miesiącach wysokość zobowiązania się zmienia, to przed dokonaniem kolejnej płatności aplikacja poprosi was o potwierdzenie, o czym zostaniecie poinformowani 72 godziny wcześniej. Obecnie z takiego rozwiązania mogą korzystać klienci banków ING i Pekao.

Płatności w kasie sklepu

Blikiem płacić można również w sklepach stacjonarnych (oczywiście o ile dany punkt obsługuje płatności tą metodą). Aby to zrobić, poinformujcie sprzedawcę, że chcecie zapłacić Blikiem, i wyświetlcie kod w apce bankowej. Następnie te sześć cyfr przepiszcie na terminal i zatwierdźcie zielonym przyciskiem. Na koniec zaakceptujcie transakcję w bankowości mobilnej. Płatności w sklepie to usługa dostępna dla klientów wszystkich 16 instytucji działających w systemie Blik.

Warto wspomnieć, że już niedługo Blik zaoferuje również płatności zbliżeniowe, początkowo użytkownikom smartfonów z systemem Android. Więcej na ten temat w wywiadzie zarządu Blika udzielonym serwisowi cashless.pl.

Przelewy na telefon

Jak zapewne wiecie, za pomocą Blika można również wykonywać przelewy P2P, czyli między użytkownikami tego systemu, na podstawie numeru telefonu. Nie trzeba wiedzieć, jaki jest numer konta odbiorcy, ani nawet w jakim banku prowadzi rachunek. Wystarczy, że nadawca i odbiorca mają dostępną funkcję przelewu na telefon Blik w swoich aplikacjach bankowych i zarejestrowali swój numer telefonu w usłudze. Przelew dociera w kilkanaście sekund bez względu na godzinę i dzień tygodnia.

Przeczytajcie także: Tradycyjne usługi bankowe to za mało

Mając zarejestrowany numer telefonu w usłudze (można to zrobić w ustawieniach swojej aplikacji bankowej), wystarczy w apce kliknąć opcję "Przelew na telefon Blik". Znajdziecie ją w sekcji z przelewami, na ekranie logowania lub tam, gdzie generujecie kod Blik. Następnie wybieracie osobę z waszej książki kontaktów lub wpisujecie jej numer telefonu. Uzupełniacie kwotę i tytuł przelewu, klikacie "wyślij" i potwierdzacie przelew PIN-em. Przelewy na telefon to opcja dostępna dla klientów: Aliora, Credit Agricole, Getinu, ING, Millennium, mBanku, Noble Banku, Pekao, PKO BP i Santandera.

Za pomocą Blika można nie tylko przelew wysłać, ale i o niego poprosić. To usługa, z której korzystać mogą klienci Getinu, ING, mBanku i Noble Banku. W tym celu powinni w swojej apce wybrać "Prośbę o przelew Blik" i zaznaczyć w książce kontaktów osobę, którą chcą poprosić o pieniądze. Przed wysłaniem prośby uzupełnia się jeszcze kwotę oraz tytuł. Odbiorca błyskawicznie otrzymuje prośbę i przez 72 godziny może ją zaakceptować lub odrzucić.

Na marginesie można wspomnieć, że podobną usługę do "Prośby o przelew Blik" oferuje PKO BP. Nie jest ona jednak realizowana w ramach systemu Blik, a użytkownik IKO o przelew może poprosić tylko innego klienta tej instytucji.

Wypłaty i wpłaty gotówki

Korzystając z Blika można również wypłacać pieniądze z bankomatów i wpłacać we wpłatomatach, bez używania karty płatniczej.

Wypłaty to opcja dostępna dla klientów wszystkich 16 instytucji, które wdrożyły Blika, a korzystać z niej można w urządzeniach tych banków (o ile bank posiada własną sieć bankomatów) oraz w maszynach Euronet oraz PlanetCash. W bankomacie należy wybrać opcję "Wypłata Blik", a następnie wpisać wygenerowany w apce kod Blik i zaakceptować. Transakcję zatwierdza się poprzez wpisanie kodu PIN w bankowości mobilnej.

Analogiczne kroki należy podjąć przy wpłacaniu środków do wpłatomatu. Tyle że w ostatnim kroku nie odbieracie pieniędzy, a wkładacie je do maszyny. Wpłaty Blikiem do wpłatomatu mogą realizować klienci: BNP Paribas, Getin Banku, ING, Millennium, Nest Banku, Noble Banku, Pekao i PKO BP. Przy czym klienci tej ostatniej instytucji mogą dokonywać wpłat tylko we wpłatomatach z własnej sieci PKO.

Czeki Blik

Ostatnią usługą oferowaną blikowiczom są czeki Blik. Czek (złożony z dziewięciu cyfr) można wykorzystać samodzielnie lub przekazać innej osobie wraz z hasłem. Aby wygenerować czek Blik, należy wybrać taką opcję w aplikacji swojego banku. W kolejnym kroku należy utworzyć czek (przy pierwszej takiej operacji zostaniecie poproszeni o ustawienie hasła umożliwiającego realizację czeku). Następnie trzeba podać kwotę, ustalić termin ważności czeku i potwierdzić. Podana kwota zostanie zablokowana na koncie do momentu wykorzystania lub wygaśnięcia czeku Blik. Utworzony czek wraz z hasłem umożliwia realizację płatności za zakupy w wybranych sklepach stacjonarnych, w internecie oraz wypłaty z bankomatów do ustalonej z góry kwoty. Z tej opcji korzystać mogą klienci: Getin Banku, Millenium, Noble Banku, PKO BP i Santandera.


Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies