Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Od 1 stycznia małe firmy zyskają status konsumenta w relacjach m.in. z bankami. Będą miały więcej praw i wsparcie Rzecznika Finansowego

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność, który zawiera umowę "na firmę", ale nie ma ona dla niego charakteru zawodowego, będzie traktowany jak konsument

W wyniku nowelizacji Kodeksu cywilnego przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) będą mogli w wielu sytuacjach korzystać z takich samych praw jak konsumenci. Dla banków i innych instytucji finansowych oznacza to konieczność przebudowy cenników, regulaminów usług oraz sposobów postępowania z rzeszą ok. 3 mln klientów, o czym w serwisie cashless.pl mogliście przeczytać już w październiku zeszłego roku.

Przeczytajcie także: Pożyczkę od Providenta można wypłacić za pomocą Blika

Początkowo nowe przepisy miały wejść w życie od 1 czerwca 2020 r., jednak ze względu na sytuację epidemiczną przesunięto ten termin na 1 stycznia 2021 r. Od tej daty przedsiębiorca prowadzący JDG, który zawiera umowę "na firmę", ale jest to umowa niemająca dla niego charakteru zawodowego, będzie miał takie same prawa jak konsument. Taką umową będzie zatem w większości przypadków np. umowa o prowadzenie rachunku bankowego, umowa leasingu czy umowa ubezpieczenia. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do kontraktów zawartych po 1 stycznia 2021 r.

Przeczytajcie także: Głosujcie na Cashless Pay 2020

Przedsiębiorcy na prawach konsumenta będą też mogli liczyć na większe wsparcie ze strony Rzecznika Finansowego, który będzie mógł skuteczniej interweniować np. w przypadku stwierdzenia w umowie niedozwolonych postanowień umownych (tzw. klauzul abuzywnych). Rzecznik będzie mógł też poratować takiego przedsiębiorcę istotnym poglądem w sprawie, w przypadku wejścia na drogę sądową.

RF spodziewa się, że z nowego sposobu traktowania mogą skorzystać np. leasingobiorcy, który będą mogli ubiegać się o zwrot części nadpłaconych rat, jeśli wpływ na ich wysokość miały postanowienia, które można uznać za abuzywne.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies