Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Pierwszy Cashless Insurtech Live już za nami. Zobaczcie, o czym dyskutowali eksperci

Tematem piątkowej debaty była zdalna sprzedaż ubezpieczeń i zdalna obsługa klientów

W miniony piątek w serwisie cashless.pl oraz w mediach społecznościowych mogliście na żywo śledzić pierwszy Cashless Insurtech Live, czyli debatę ekspertów poświęconą tematyce ubezpieczeń. Dyskusja dotyczyła wyzwań wynikających z konieczności przeniesienia kontaktów z klientem do świata online, do czego branża została zmuszona w wyniku wybuchu pandemii koronawirusa.

Wprowadzenie lockdownu w bardzo istotny sposób wpłynęło na biznes ubezpieczeniowy, który w głównej mierze opiera się na sprzedaży bazującej na bezpośrednim kontakcie klienta z agentem. Ubezpieczyciele musieli z dnia na dzień wypracować procedury i narzędzia, które umożliwiały pośrednikom zdalną sprzedaż. To był silny motywator dla branży, która wręcz skokowo usprawniła swoje działanie. – Faktycznie wiele procesów dla klienta zrobiliśmy zdalnymi w ciągu 2-3 tygodni, podczas gdy wcześniej dyskusja o tym w Signal Idunie trwała od paru lat – przyznał Adam Malinowski, wiceprezes Signal Iduny.

Ekspresowe zmiany musieli wprowadzić ubezpieczyciele, ale i agenci musieli z dnia na dzień zmienić swój sposób działania. Zwracał na to uwagę Andrzej Łach, dyrektor Biura Projektowania i Efektywności IT w PZU. Sam ubezpieczyciel część narzędzi opracował wcześniej, ale potrzebna była jeszcze pozytywna reakcja pośredników. – Naprawdę kluczowe było to, czy agenci są gotowi, by potraktować świat cyfrowy jako coś, co jest narzędziem wspierającym, a nie zagrożeniem – mówił Andrzej Łach. – Większa akceptacja, zrozumienie i wykorzystanie istniejących narzędzi, procesów i możliwości przez sieć agencyjną, ta rewolucja mentalna, percepcyjna jest równie ważna jak rewolucja w narzędziach – podkreślał.

Przeczytajcie także: Banki sprzedają coraz mniej ubezpieczeń

Zarówno dla agentów, jak i dla ubezpieczycieli, jedną z największych trudności wynikających z braku osobistego kontaktu z klientem była konieczność zdalnej weryfikacji tożsamości klienta przy zawieraniu niektórych typów umów czy przy pewnych czynnościach obsługowych – przyznawali eksperci. W tym zakresie z pomocą przychodzą firmy zapewniające narzędzia do potwierdzania tożsamości na odległość, takie jak Identt czy PWPW. Rozmówcy zgodnie twierdzili, że wielość tego typu rozwiązań jest potrzebna. – Mając świadomość tego, że nie ma jednego cudownego rozwiązania dla wszystkich klientów, musimy mieć gamę rozwiązań, z jednej strony dającą różny poziom ryzyka i różny poziom dostępu, a z drugiej strony adresującą możliwości wszystkich klientów, nie tylko tych, którzy mają konto bankowe, nie tylko tych, którzy są w konkretnej grupie banków, mającej mojeID, nie tylko korzystających z aplikacji mObywatel, tylko po prostu wszystkich. To jest wyzwanie, ale dla dostawców pewien potencjał, bo wiadomo, że firmy ubezpieczeniowe nie będą się ograniczały do jednego sposobu weryfikacji – wskazywał Andrzej Łach.

Tę świadomość mają dostawcy tożsamości, więc rozwijają swoje narzędzia. W przypadku Identta jednym z założeń jest szeroka dostępność dla klientów: – My jako firma skupiamy się na dostarczaniu rozwiązań, z których może skorzystać jak najszersza grupa obywateli Polski, ale i klientów zagranicznych, bo również zagraniczne dokumenty możemy weryfikować i cudzoziemców także w ten sposób identyfikować – mówił Jan Szajda, prezes Identta. Podobnie zamierza swój biznes prowadzić PWPW. – Mamy apetyt na to, żeby w przyszłym roku rozwiązanie eDO App rozbudować o obsługę paszportów zagranicznych – zdradził Mariusz Kujawski, członek zarządu PWPW. Podkreślił także, że dowód z warstwą elektroniczną to narzędzie, które daje wiele możliwości: od identyfikacji klienta, przez przekazanie danych o dokumencie, aż po podpisanie umowy czy oświadczenia woli, zarówno podpisem osobistym, jak i – od zeszłego tygodnia – również podpisem kwalifikowanym.

Przeczytajcie także: W styczniu premiera Mapy Polskich Płatności 2020

Eksperci byli zgodni, że branży udało się w okresie pandemii wprowadzić wiele zmian bardzo korzystnych dla klienta w zakresie zdalnego zawierania umów, dzięki własnym inicjatywom ubezpieczycieli i wspierających ich firm. Aby jednak rewolucja technologiczna mogła się w pełni dokonać, potrzeba jeszcze regulacji ułatwiających funkcjonowanie w nowej rzeczywistości. – To jest aspekt, w którym jako państwo powinniśmy pójść do przodu. Bo te wszystkie inicjatywy, które tutaj podejmujemy i dla których pandemia jest katalizatorem, one są bardzo kreatywne, bardzo twórcze i bardzo nas posuwają do przodu, jeśli chodzi o poziom rozwiązań, ale to mimo wszystko są jakieś takie poszczególne puzzle i na razie z tego nie powstanie taka całościowa układanka – podkreślał Andrzej Łach.

Zwłaszcza że klienci nie będą już tacy sami, jak byli przed pandemią. Poznali już inną twarz ubezpieczeń – tę zdalną i wygodną w obsłudze. Ubezpieczyciele stają się takimi samymi dostawcami jak firmy e-commerce. Adam Malinowski akcentował, że jeśli proces zakupu polisy będzie zbyt skomplikowany względem tego, z czym klient spotyka się u innych dostawców usług, to nie zdecyduje się na żadne dobrowolne ubezpieczenie. A przecież rola ochronna ubezpieczeń jest niezwykle ważna. – Wydaje mi się, że mamy obowiązek etyczny, żeby usprawnić zawieranie polis. To nie może być zbyt skomplikowane, to nie może wymagać doktoratu z finansów, żeby zawrzeć polisę i przejść proces AML-u – przekonywał wiceprezes Signal Iduny. Pierwsze kroki w tym kierunku na pewno już udało się zrobić. Pozostaje trzymać kciuki, żeby ubezpieczyciele na tej drodze się nie zatrzymali, a regulacje dodały im wiatru w żagle.

Cały zapis debaty, która odbyła się podczas Cashless Insurtech Live, możecie znaleźć tutaj oraz na kanale cashless.pl w serwisie YouTube. Partnerami merytorycznymi pierwszego Insurtech Live powered by cashless.pl były firmy PWPW i PZU.

KATEGORIA
PATRONATY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies