Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Rzecznik Finansowy: klienci skarżą się, że banki nie oddają im pieniędzy z fraudów kartowych

Zdaniem Rzecznika Finansowego w tym roku liczba skarg na banki zwlekające ze zwrotem pieniędzy z tytułu nieautoryzowanych płatności kartami może wzrosnąć dwukrotnie w porównaniu z rokiem ubiegłym

Biuro Rzecznika Finansowego poinformowało w komunikacie, że bardzo szybko rośnie liczba skarg dotyczących oszukańczych transakcji kartami. W I kw. bieżącego roku odnotowano ich 193, podczas gdy w tym samym okresie 2019 r. było 101. Jeśli wzrostowa tendencja się utrzyma, to do końca tego roku liczba skarg może przekroczyć tysiąc. W roku ubiegłym było ich 541.

Przeczytajcie także: Rekordowo dużo transakcji fraudowych kartami

Rzecznik Finansowy przypomniał, że zgodnie z aktualnymi przepisami banki są zobowiązane zwrócić pieniądze klientowi w przypadku stwierdzonej transakcji oszukańczej w myśl zasady D+1. – Zgodnie z nią pieniądze powinny wrócić na konto klienta nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub po dniu otrzymania zgłoszenia od klienta – czytam w komunikacie RF.

Niestety, zdaniem rzecznika Mariusza Goleckiego coraz częściej banki nie stosują się do tej zasady i stąd rosnąca liczba skarg klientów. – Jedynym wyjątkiem od zasady zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji w tym terminie jest uzasadnione i należycie udokumentowane podejrzenie próby oszustwa ze strony klienta – napisano w komunikacie. W praktyce oznacza to zatem, że bank zobligowany jest najpierw niezwłocznie oddać klientowi pieniądze, a następnie – jeżeli ma podstawy, dochodzić tej kwoty od klienta na przykład przed sądem.

Przeczytajcie także: Kradzieże Blikiem dają się we znaki bankom i klientom

W swoim komunikacie Rzecznik Finansowy pisze także, że wystąpił do banków z wnioskiem o podanie informacji na temat skali zjawiska i że na podstawie odpowiedzi podejmie decyzje co do dalszych swoich działaniach w tej sprawie.

Tymczasem dane, o które wystąpił Rzecznik Finansowy, są ogólnie dostępne. Co kwartał publikuje je Narodowy Bank Polski. Ostatni raport na ten temat dotyczy II poł. ubiegłego roku, gdy rzeczywiście w liczbach bezwzględnych fraudów kartowych było rekordowo dużo. NBP uspokaja jednak, że nie ma powodów do niepokoju, gdyż cały czas liczba transakcji oszukańczych w stosunku do całości obrotu kartowego jest w Polsce bardzo niska. Więcej na ten temat w tekście Liczba fraudów kartami po raz pierwszy przekroczyła 100 tys. w półroczu. Najwięcej odnotowano ich w internecie.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies