Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Najnowsze dane BIK: sprzedaż kart kredytowych spadła w marcu o 50 proc.

Zdaniem BIK karty są pierwszym produktem kredytowym, który najmocniej odczuwa pogorszenie koniunktury związane z pandemią koronawirusa

Biuro Informacji Kredytowej opublikowało dziś swój comiesięczny newsletter kredytowy, w którym przekazuje najbardziej aktualne informacje na temat sytuacji na rynku różnych produktów kredytowych. Dzisiejsza publikacja dotyczy danych z marca bieżącego roku, gdy w Polsce z pełną mocą uderzyła pandemia koronawirusa, a rząd wprowadził ograniczenia w większości dziedzin życia. Miało to przełożenie na sprzedaż kredytów przez banki.

Przeczytajcie także: Już można zakładać tymczasowy Profil Zaufany

Z danych BIK wynika, że najbardziej odczuli to wydawcy kart kredytowych. W ubiegłym miesiącu banki wydały 54,4 tys. kart kredytowych na łączną kwotę przyznanych limitów 339 mln zł. To spadek w porównaniu z marcem ubiegłego roku o ok. 50 proc. zarówno jeśli chodzi o liczbę sprzedanych kart jak i wartość limitów przyznanych za ich pomocą. Spadek w całym I kw. 2020 r. w stosunku do I kw. 2019 r. jest nieco mniejszy i wynosi odpowiednio 29 proc. i 26 proc.

– Wysokie ujemne dynamiki w ujęciu liczbowym i wartościowym są związane ze zmianą trendu w 2020 r. oraz efektem pandemii, który negatywny trend jeszcze zwielokrotnił – czytam w opublikowanym przez BIK newsletterze. Instytucja dodaje, że limity kartowe są najbardziej ryzykownym produktem kredytowym, stąd naturalna niechęć ich udzielania przez banki w okresie niepewności. Ponadto dwie obniżki stóp procentowych, sprowadzonych do historycznie niskiego poziomu jeszcze bardziej zniechęciły banki do przyznawania nowych limitów.

Przeczytajcie także: Załamanie na rynku kredytów gotówkowych

W pozostałych kategoriach produktów kredytowych spadki sprzedaży są mniejsze. Bo na przykład kredytów konsumpcyjnych udzielono mniej o 25 proc. w porównaniu z marcem ub. roku a limitów w koncie – o 40 proc. W przypadku kredytów mieszkaniowych odnotowano nawet wzrost, wynoszący 4 proc. pod względem liczby i ponad 17 proc. pod względem wartości udzielonego finansowania. Jednak zdaniem BIK tak dobre dane obrazują sprzedaż na podstawie wniosków złożonych w styczniu, gdy zagrożenie pandemiczne w Polsce nie było jeszcze odczuwalne.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies