Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Blik nabiera masy. Prawie 100 mln transakcji na kwotę 12 mld zł w 2018 r.

Kluczowym segmentem rynku dla Blika pozostają płatności w środowisku e-commerce

Prezes spółki Polski Standard Płatności, która jest operatorem Blika, zaprezentował przed chwilą statystyki systemu osiągnięte w IV kw. ubiegłego roku i w całym 2018 r. Miał się czym pochwalić, bo we wszystkich segmentach rynku Blik zanotował wysokie wzrosty. Największe w przelewach P2P, sklepach stacjonarnych oraz w płatnościach internetowych. Wydaje się, że w tym ostatnim obszarze system jest beneficjentem nie tylko rosnącej popularności oferowanej przez siebie usługi, ale i wzrostu znaczenia e-commerce w polskim handlu, czego dowodem może być jednoczesny silny wzrost liczby płatności kartami w sieci. Ale po kolei.

W okresie od października do grudnia 2018 r. użytkownicy Blika wykonali 33,7 mln transakcji. To mniej więcej trzy razy więcej niż w tym samym kwartale roku 2017. Najwięcej z tego, bo ponad 25 mln, stanowiły płatności w e-commerce. Na drugiej pozycji uplasowały się wpłaty i wypłaty gotówki w urządzeniach automatycznych (4,4 mln) a później płatności bezgotówkowe w terminalach płatniczych (2,03 mln) oraz przelewy P2P czyli na numer telefonu odbiorcy (2,06 mln).

Przeczytajcie także: Rekordowa popularność kart w sieci

Jak widzicie kluczowym segmentem rynku dla Blika, podobnie jak w poprzednich okresach, jest e-commerce. Transakcje w internecie stanowią 75 proc. wszystkich wykonywanych przez użytkowników systemu. W ciągu roku liczba transakcji Blikiem w sieci wzrosła trzykrotnie. Wydaje mi się, że, jak wspomniałem wyżej, to zasługa nie tylko popularyzacji samego Blika, ale i rosnącego znaczenia handlu internetowego w polskiej gospodarce. Jednocześnie bowiem na popularności w sieci zyskują konkurencyjne metody płatności takie jak karty bankowe. Więcej na ten temat tutaj.

Natomiast segmentem, w którym Blik zanotował najbardziej dynamiczny wzrost transakcyjności, były przelewy P2P, czyli na numer telefonu komórkowego odbiorcy. W IV kw. 2018 r. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej liczba operacji wzrosła tu aż o 412 proc. To prawdopodobnie zasługa m.in. akcji reklamowej i promocyjnej tego rodzaju transakcji oraz wprowadzanych przez banki udogodnień, polegających np. na oznaczaniu w książce adresowej osób korzystających z blikowego P2P.

Przeczytajcie także: Uwaga na oszustwa przy wykorzystaniu Blika

Z kolei liczba transakcji w sklepach stacjonarnych w IV kw. ubiegłego roku w porównaniu z tym samym okresem 2017 r. wzrosła o 370 proc. Trzeba jednak pamiętać, że Blik wciąż nie pozwala na płatności zbliżeniowe. Funkcja taka ma pojawić się dzięki strategicznemu sojuszowi PSP z Mastercardem. Jak powiedział Dariusz Mazurkiewicz prace nad implementacją trwają. Banki otrzymają możliwość udostępnienia Blika zbliżeniowego klientom w II poł. bieżącego roku. Nim jednak klienci będą mogli z tego udogodnienia korzystać ich banki będą musiały przeprowadzić odpowiednie wdrożenie we własnych systemach. Nie wiadomo więc kiedy konkretnie nowa usługa znajdzie się na rynku.

W całym 2018 r. Blik odnotował 91 mln transakcji o wartości 12 mld zł. Wyraźnie widać więc, że system zbliża się do przekroczenia, o ile już nie przekroczył, tzw. masy krytycznej, po czym może się spodziewać powszechnej adaptacji wśród mobilnych klientów banków. Prezes PSP pochwalił się, że liczba transakcji Blikiem w ubiegłym roku była dwa razy większa niż w trzech poprzednich latach razem wziętych. Wzrosty w kolejnych kwartałach mają być napędzane kolejnymi wdrożeniami, takimi jak wspomniane już płatności zbliżeniowe oraz transakcje cykliczne w internecie.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies