Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Więcej automatyzacji, nowych praktycznych funkcji i spersonalizowana walka o klienta. Trendy bankowości cyfrowej na ten rok

O tym, jakie nowości i zmiany w elektronicznej bankowości pojawią się w najbliższych kilkunastu miesiącach, rozmawiam z Pawłem Haltofem, dyrektorem innowacji i członkiem zarządu firmy Efigence

Jakie trendy w bankowości elektronicznej zdominują rok 2019?
2019 będzie w Polsce rokiem dynamicznego rozwoju branży bankowej. Nabierze ona przyspieszenia po nieco bardziej zachowawczym ubiegłym roku, gdy innowacje spowolniły m.in. z powodu dostosowywania się sektora finansowego do nowych regulacji – takich jak PSD2, split payments czy RODO – oraz poważnych fuzji i przejęć. Branża finansowa bardzo silnie będzie teraz rozwijała obszar robotyzacji, czyli automatycznej i intuicyjnej pomocy w zarządzaniu pieniędzmi. Mam na myśli zarówno sferę bankowości elektronicznej dostępnej bezpośrednio dla klienta, jak i cały szeroki obszar, który skrywa się wewnątrz banków – czyli wsparcie procesów wykonywanych przez pracowników.

Wśród priorytetów w obszarze bankowości elektronicznej niezmiennie znajduje się rozwój mobile bankingu. Klienci oczekują, że bankowość w smartfonie nie będzie im służyć już tylko do przelewów czy sprawdzenia salda konta, ale także do załatwiania innych, codziennych spraw finansowych – na przykład płatności za parkowanie czy bilety. Nie mniej ważna będzie rozbudowa platform w kierunku coraz większej otwartości API, to znaczy tworzenie miejsc takich jak marketplaces scalających różne usługi w systemach bankowych. Równolegle zmiany będą zachodziły w samych organizacjach bankowych. Trendem będzie wszechobecne "business agility", czyli tworzenie zwinności w firmach poprzez używanie nowoczesnych technologii i myślenie o nich w banku nie tylko na poziomie departamentu IT, ale również na poziomie tworzenia biznesu. Szczegółowo opisaliśmy to w naszym raporcie Digital Banking Trends 2019.
Na jakie nowe produkty czy narzędzia może liczyć klient banku?

Bardzo ciekawe zmiany w bankowości przyniesie robotyzacja. Najbardziej oczywistym obszarem widocznym dla klienta banku jest tu sfera usług bankowych związana z przelewami i transakcjami. Płacenie stałych rachunków jest czynnością schematyczną, regularną i może być zintegrowane z przyzwyczajeniami klienta. Co więcej, dla wielu klientów płacenie rachunków to uciążliwy obowiązek i chętnie oddadzą bankowi kontrolę nad tym obszarem tak, by było to robione automatycznie. Banki w coraz większym stopniu będą również rozwijać cyfrowe metody kontaktu klienta z bankowym doradcą. Ten obszar stanowi poważne wyzwanie, ponieważ z jednej strony coraz mniej osób ma ochotę chodzić do oddziału banku, z drugiej jednak wciąż silna jest potrzeba kontaktu z konsultantem z krwi i kości, a nie tylko interfejsem. Rozwiązaniem może być na przykład rozwój "messengeryzacji", dostarczania klientowi wiadomości znacznie bogatszych w formy multimedialne, niezbędne do sprzedaży i budowania relacji.
Przeczytajcie także: PKO zatrudnił robota, a konkretnie chatbota
W obszarze mobile bankingu natomiast banki starają się i nadal będą się starać tworzyć aplikacje będące swoistymi centrami zarządzania finansami z poziomu smartfona. O taki model jest oparta np. uruchomiona w ubiegłym roku aplikacja Raiffeisen Polbank, przy tworzeniu której współpracowaliśmy. Jest nie tylko w pełni funkcjonalnym centrum zarządzania finansami osobistymi, ale też w równie wygodny sposób pozwala m.in. na zakup biletów komunikacji miejskiej, dokonywanie opłat parkingowych, wymianę walut czy korzystanie z programu zakupowo-lojalnościowego.

Które z usług czy produktów bankowych, teraz będących jeszcze w powijakach albo istniejących jako ciekawostka czy nowinka, mają szansę się rozwinąć i zyskać popularność?

Nadchodzące lata będą przełomowe dla banków, gdyż po raz pierwszy będą one musiały otworzyć się na inne podmioty. Ta otwartość z to jednocześnie niezwykła szansa dla fintechów na stałą obecność i rolę w polskiej bankowości. Wierzę, że na styku tych dwóch światów powstaną otwarte innowacje, wypracowane poza bankiem, ale przy jego współpracy. Mogą to być choćby: kokpity do zarządzania wszystkimi saldami w wielu bankach, digitalizacja złożonych produktów – jak np. kredyty hipoteczne – wykorzystujących połączone dane i procesy sprzedawcy kredytu i dewelopera, systemy najmu produktów np. samochodów czy mieszkań powiązane ze sprawdzaniem wiarygodności w banku i platformą wspierającą rozliczenia pomiędzy najemcą a wynajmującym.
Przeczytajcie także: Banki a fintechy. Szanse i obawy tuż przed dużą zmianą
Znacząco przyśpieszy rozwój mechanizmów sugerujących najlepsze rozwiązania finansowych kwestii przypominających o zobowiązaniach, wspierających nasze codzienne płatności i zadania. Bank z pasywnego dostawcy, zamieni się w aktywnego partnera zabiegającego o klienta. Takiego, który chętnie porozmawia z nami o wydatkach w tym miesiącu, podpowie jak sobie poradzić z oszczędzaniem na co dzień i przewidzi sytuacje, w których użytkownik będzie potrzebował finansowania wakacji czy zakupu samochodu. W platformach bankowości czeka nas dynamiczny rozwój narzędzi typu Personal Experience Manager podpowiadających najlepsze z punktu widzenia klienta decyzje i przewidujących najbardziej dopasowaną opcję oraz rodzaj wsparcia finansowego.

Czy polscy klienci są gotowi na kolejne cyfrowe nowości w obszarze finansów?

Polski rynek usług finansowych jest pod względem innowacyjnych rozwiązań lepiej rozwinięty niż rynki większości krajów europejskich. Co za tym idzie, również nasi klienci są bardziej wymagający – nie tylko są gotowi na cyfrowe nowości, ale wręcz oczekują od banków nowych rozwiązań i bardzo chętnie je przyjmują. Pomimo że poszczególne banki obsługują różne grupy konsumentów – mniej lub bardziej skorych do eksperymentowania – wszystkie instytucje z listy 10 największych banków w Polsce dążą do nieustannej innowacyjności i ciągłego wprowadzania nowości. W sumie więc możemy śmiało powiedzieć, że nasz rynek bankowy jest jednym z najbardziej innowacyjnych na świecie.

Z drugiej strony wielu pracownikom banków, gdy słyszą "digital", rozbrzmiewa z tyłu głowy pytanie "czy stracę przez to pracę?". Rzeczywiście mogą czuć się zagrożeni?

Pamiętajmy, że kluczem do budowania pozycji banku jest komunikowanie i budowanie relacji z klientem. Niezależnie więc od kierunku rozwoju innowacji i nowych rozwiązań, pracownik w bankowości będzie cały czas niezbędny. Zmieni się natomiast jego rola. Priorytetem stanie się budowanie bliskiej relacji z klientem i dbanie o jego potrzeby. Praca w departamentach zostanie zastąpiona pracą w teamach projektowych wspólnie wypracowujących rozwiązania w dziedzinie sprzedaży, marketingu, technologii czy obsługi klienta. Praca zespołów bankowych będzie przypominała pracę fintechów. Moim zdaniem nadchodzi bardzo dobry czas z perspektywy pracowników banków. Nadal utrzymają wysokie wynagrodzenia, ich praca będzie się stawała coraz ciekawsza, a jednocześnie – ze względu na trudności z pozyskiwaniem wartościowej kadry – instytucje finansowe będą cały czas zabiegać o wykwalifikowanych i doświadczonych ludzi.
Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies