Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Twisto rezygnuje z dodatkowych opłat za opóźnienie w spłacie. Na połowę roku zapowiada aplikację mobilną z linią debetową i kartą

Od 3 stycznia firma pobiera od ociągających się ze spłatą klientów tylko odsetki ustawowe, czyli 14 proc. w skali roku

Twisto to czeski fintech, który działa na polskim rynku od kilku miesięcy. Firma oferuje tzw. odroczone płatności za zakupy internetowe. Klienci mogą zamawiać produkty w sieci, a pieniądze przeznaczone na wydatki oddać po 21 dniach. W spółkę zainwestował bank ING, który jej usługę wprowadził do bramki płatniczej imoje.
Dotychczas firma za niespłacony dług naliczała opłaty w wysokości 10 zł za każde pięć dni zwłoki, do 50 zł lub 50 proc. kwoty wydanej na zakupy. Ten model wzbudził jednak kontrowersje wśród konkurentów rynkowych. Nieoficjalnie twierdzili, że Twisto udziela krótkoterminowych pożyczek, oprocentowanych często znacznie wyżej niż limity narzucone w tzw. ustawie antylichwiarskiej (o kredycie konsumenckim).
Przeczytajcie także: ING może mieć problem z Twisto
Twisto nie zgłosiło się jednak do Rejestru Instytucji Pożyczkowych w KNF. Według interpretacji firmy nie udziela ona pożyczek tylko zawiera z klientem umowę-zlecenie, w ramach której płaci za jego zakupy, a zarabia na prowizji płaconej przez e-sklepy. Ale nawet przy takiej interpretacji spółka, pobierając od klientów dodatkowe opłaty, przekraczała maksymalnie wyznaczone przez polskie prawo odsetki za opóźnione płatności. Teraz rezygnując z opłat Twisto prawdopodobnie oddala od siebie widmo ewentualnych problemów z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Rzecznikiem Finansowym, które to urzędy mogłyby zakwestionować legalność jej praktyk rynkowych.
Od szefa Twisto Polska Krzysztofa Blinowskiego dowiedziałem się, że spółka niebawem wystąpi też do KNF o wpis do rejestru firm pożyczkowych. W połowie roku planuje bowiem zaoferować polskim klientom aplikację mobilną z linią debetową i zintegrowaną kartą wielowalutową, a to już będzie oczywista działalność pożyczkowa. Jak powiedział mi szef fintechu Michał Smida, w przeciwieństwie do konkurentów oferujących konta prepaidowe, jego firma będzie otwierać użytkownikom linię debetową na zasadach podobnych jak w przypadku kart kredytowych. Te nowe produkty Twisto umożliwią korzystanie z odroczonej płatności także w sklepach stacjonarnych.
Przeczytajcie także: Bramka imoje ma już 200 klientów
Aplikacja z debetem oraz karty Twisto działają już w Czechach. U południowych sąsiadów fintech współpracuje z Mastercardem, ale na polskim rynku nie jest to przesądzone, bo spółka rozmawia też z Visą i jeszcze nie zapadły decyzje z kim się zwiąże.

W Czechach z aplikacji korzysta około 50 tys. osób, a z kart 15 tys. Koszt pożyczki jest zbliżony do tego jaki oferują banki, ale fintech deklaruje, że szybsze i prostsze są procedury związane z otrzymaniem karty. W Polsce od września ubiegłego roku firma obsłużyła około 10 tys. transakcji w ponad stu aktywnie współpracujących z nią sklepach.
KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies