Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Duży wzrost sprzedaży biletów w aplikacjach na smartfonach – w ciągu roku aż o 80 proc.

Za pomocą urządzeń mobilnych najwięcej na przejazd komunikacją miejską wydali użytkownicy aplikacji SkyCash w Warszawie

Bardzo dobre są kwartalne dane na temat sprzedaży biletów komunikacji miejskiej przez smartfony w 10 największych miastach w Polsce. Ze statystyk udostępnionych mi przez władze poszczególnych aglomeracji lub spółek zarządzających tam transportem miejskim wynika, że w I kw. bieżącego roku podróżni kupili za pomocą aplikacji mobilnych prawie 4,9 mln biletów o łącznej wartości ponad 14,8 mln zł.

Porównując te dane do ostatniego kwartału roku poprzedniego zauważycie niewielki wzrost. Przypomnę, że w okresie od października do grudnia 2017 r. korzystając ze smartfonów kupiono ponad 4,6 mln biletów o wartości 14,5 mln zł. Jednak jeżeli weźmiecie pod uwagę I kw. ubiegłego roku, gdy sprzedano 2,7 mln biletów o wartości 8,2 mln zł, to okaże się, że w ciągu roku wartość sprzedaży zwiększyła się aż o ok. 80 proc. Dane z I kw. 2018 r. mogą sugerować, że wartość sprzedaży w całym roku przekroczy już 60 mln zł. W 2017 r. osiągnęła 44,5 mln zł a w 2016 r. – 25,6 mln zł.

Przeczytajcie także: Rosną mobilne wydatki na parkowanie

Jeżeli chodzi o miasta z największą sprzedażą mobilnych biletów, prym wiedzie Warszawa. Tu w okresie od stycznia do marca sprzedano przez aplikacje na smartfony prawie 1,5 mln biletów o wartości ponad 5,2 mln zł. Wynik byłby zapewne o wiele lepszy, gdyby miasto zdecydowało się pozwolić na sprzedaż w aplikacjach także biletów długookresowych, np. miesięcznych. Na razie więc z opcji zakupu biletów smartfonem decydują się osoby podróżujące komunikacją miejską sporadycznie oraz przyjezdni.

W rankingu miast z największą sprzedażą mobilnych biletów za stolicą znalazły się kolejno Kraków, Szczecin, Gdańsk, Katowice i Poznań. Jak widzicie, we wszystkich z nich kwartalna wartość sprzedaży biletów miejskich przez aplikacje przekracza już milion zł. W następnych miastach znajdujących się w tym zestawieniu sprzedaż mobilnych biletów jest już znacznie mniejsza.

Pod względem popularności aplikacji umożliwiających opłacenie podróży komunikacją miejską w I kw. bieżącego roku, podobnie jak w poprzednich okresach, na pierwszym miejscu znajdowała się apka SkyCash. Jej użytkownicy kupili ponad 2,5 mln biletów o wartości ponad 7,6 mln zł. Na drugim miejscu znajduje się moBiLET a później mPay i Jakdojade. Pozycja tej drugiej mogłaby być pewnie lepsza, gdyby doliczyć do jej wyniku także sprzedaż w Łodzi, w której od niedawna jest dostępna. Mam nadzieję, że w kolejnym raporcie już będę znał te dane.

Przeczytajcie także: Liczba bankomatów spadła kolejny kwartał

A na koniec parę uwag na temat sposobu zbierania danych. Jak wspomniałem, pochodzą one od władz poszczególnych miast a nie od operatorów aplikacji. Z Gdańska nie otrzymałem liczby biletów sprzedanych przez poszczególne firmy – oszacowałem ją przy założeniu, że średnia cena biletu wynosi 2,5 zł.

Z kolei z Katowic dostałem informację o łącznej liczbie i wartości mobilnych biletów, zatem sprzedaż dla poszczególnych operatorów oszacowałem na podstawie liczby pobrań ich aplikacji z marketu Google Play. We Wrocławiu całą sprzedaż mobilną przypisałem spółce SkyCash, ale wiadomo, że musi ona być nieco mniejsza, gdyż od 8 marca przez tę apkę nie można już kupować tam biletów – zastąpiła ją aplikacja Mennicy Polskiej. Poniżej szczegółowe dane o mobilnych biletach w poszczególnych miastach.

KATEGORIA
ANALIZY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies