Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
eBay nie odpuścił polskiego rynku? Mały kontratak konkurenta Allegro – wprowadza udogodnienia dla sprzedawców znad Wisły

Debiut amerykańskiego potentata w Polsce zakończył się kilka lat temu spektakularną klapą. Czy ostatnie zmiany w serwisie to drugie podejście do odegrania poważniejszej roli na rynku zdominowanym przez Allegro?

Gdy w kwietniu 2005 roku debiutował na polskim rynku, polscy internauci mogli czuć się ukontentowani. Oto znany już na całym świecie serwis aukcyjny wreszcie docenił polski rynek i zaoferował swoje usługi tutejszym klientom. Ciężko mi porównać do czegoś tamto wydarzenie, aby odpowiednio podkreślić jego rangę. Być może podobnie będzie kiedyś z wejściem do Polski Apple Pay, jeśli to w ogóle nastąpi?

Przeczytajcie także: Allegro sprzedane. Kupcem zagraniczne fundusze

Szybko okazało się jednak, że równie spektakularna jak debiut eBay okazała się porażka, z którą musiał się pogodzić. Jak pisał na łamach Spider's Web Jakub Kralka, szefostwo firmy podeszło do polskiego rynku z daleko idącą nonszalancją. Efektem tego było niedocenienie lokalnego konkurenta, czyli Allegro, tolerowanie panoszących się oszustów wyrzuconych wcześniej z innych serwisów aukcyjnych, słaba jakość obsługi czy wreszcie wprowadzenie wysokich prowizji dla sprzedających. Ostatecznie w 2008 r. eBay przyznał, że wejście na polski rynek było pomyłką i jesienią zamknął tutejsze biuro.

Nie oznaczało to jednak, że klienci z Polski stracili kompletnie możliwość korzystania z platformy. Jej polska wersja została, tyle że rozwijana miała być z biura w Londynie. Tymczasem w piątek internet obiegła wieść, że oto eBay kontratakuje na polskim rynku. Już w październiku zniósł opłaty z tytułu wystawienia przedmiotu na aukcji i to zarówno dla klientów indywidualnych jak i dla firm. Natomiast 1 listopada uruchomił nowy Megasklep dla polskich sprzedawców, dzięki któremu można oferować przedmioty na międzynarodowych stronach platformy bez prowizji.

Przeczytajcie także: Amazon po polsku? Na razie to tylko tłumaczenie

A to ma być tylko początek zmian, jakie zajdą na polskiej wersji platformy eBay. Władze spółki zapowiedziały, że w najbliższym czasie wprowadzą kolejne nowości, mające na celu poprawić sposób korzystania ze strony.

Nie wiem, czy już można mówić o wielkim kontrataku eBay na polskim rynku. Być może jednak takie małe kroczki zwiększające praktyczną atrakcyjność serwisu okażą się lepszą strategią niż głośne wejście, ale z wybrakowanym produktem jak przed laty? Na pewno eBay nie może zupełnie ignorować polskiego e-commerce. Zakupy internetowe wykonuje już kilkanaście milionów Polaków, a wartość wydatków w sieci szacowana jest na 30-40 mld zł rocznie i szybko rośnie. Jak duży to potencjał pokazała ostatnia głośna transakcja, w wyniku której Allegro zmieniło właściciela za kilkanaście miliardów złotych.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies