Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
mBank i PKO ostrzegają przed nowym schematem oszustw na fałszywe legitymacje pracownika generowane przez AI

Legitymacja może przedstawiać dane prawdziwego pracownika banku, więc zawodzą tradycyjne sposoby weryfikacji doradcy za pośrednictwem infolinii

Na stronie internetowej PKO BP pojawiło się ostrzeżenie przed oszustwami z wykorzystaniem fałszywej, wygenerowanej przy pomocy sztucznej inteligencji, legitymacji służbowej pracownika banku. Przed podobnymi atakami ostrzegł też w trakcie dzisiejszej konferencji prasowej mBank. Co ciekawe, legitymacja może zawierać dane prawdziwego doradcy, zatem nieskuteczny staje się tradycyjny sposób jego weryfikacji, poprzez sprawdzenie na infolinii.

Przeczytajcie także: KIR pracuje nad nowym systemem antyfraudowym

Fakt, że w tym samym czasie dwie duże instytucje ostrzegły przed nową metodą oszustwa, świadczyć może o tym, że skala jej wykorzystania przez przestępców jest spora. Fałszywa legitymacja pomaga złodziejom wzbudzić zaufanie, a następnie ukraść pieniądze nieświadomym oszustwa ofiarom.

Scenariusz fraudu zwykle zaczyna się od połączenia telefonicznego, w którym osoba podszywająca się pod pracownika banku informuje o zaciągnięciu pożyczki na nazwisko odbiorcy telefonu. Następnie do ofiary dzwoni kolejny fałszywy pracownik, który oferuje pomoc w zabezpieczeniu rachunku. Uwiarygadnia się przy tym, wysyłając fałszywą legitymację za pomocą MMS-a lub e-maila i sugeruje instalację aplikacji, za pomocą której przejmuje kontrolę nad pulpitem komputera. W ten sposób może poznać wszystkie dane potrzebne do zalogowania na rachunek. Może też nalegać na przelanie pieniędzy na tzw. konto techniczne, w rzeczywistości kontrolowane przez przestępców.

Przeczytajcie także: Brak wiedzy na temat AI może zwiększać ryzyko fraudu

Jak się bronić przed nowym oszustwem? Przede wszystkim pamiętać, że prawdziwi pracownicy banków nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, kodu Blik, danych kartowych czy pełnych danych osobowych. Nie wolno też instalować aplikacji pobieranych za pomocą linka wysłanego przez nieznaną osobę. Natomiast dane doradcy bankowego najlepiej sprawdzić w trakcie połączenia za pomocą aplikacji mobilnej danego banku. Większość liczących się instytucji już oferuje taką usługę.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies