Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
KIR pracuje nad nowym systemem zwalczającym oszustwa

Rozwiązanie, polegające na znaczeniu przelewów będących wynikiem prawdopodobnego przestępstwa, jest na etapie pilotażu

Informację na temat nowego rozwiązania antyfraudowego przekazał prezes KIR, Piotr Alicki podczas Kongresu Bankowości Detalicznej, który 2 grudnia 2025 r. odbył się w gmachu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Alicki moderował panel dyskusyjny dotyczący ochrony klientów banków przed oszustami. Ze słów prezesa KIR-u wynika, że nowy system ma polegać na znakowaniu przelewów, które mogą być wynikiem potencjalnego oszustwa. Rozwiązanie ma uniemożliwić wypłatę pieniędzy przesłanych takim przelewem.

Przeczytajcie także:  Wzrost liczby przelewów mobilnych wyhamował

Jak zdradził mi w rozmowie Piotr Alicki, aktualnie rozwiązanie jest już na etapie pilotażu, w trakcie którego testowane jest w przypadkach wyłudzania podatku VAT. Stwierdził również, że intencją KIR-u jest komercyjne wprowadzenie produktu na rynek w 2026 r. Wówczas ujawnionych ma być więcej szczegółów na temat działania nowego systemu. 

Natomiast również w przyszłym roku KIR chce udostępnić bankom z Polski rozwiązanie o nazwie verification of payee, czyli narzędzie do weryfikacji danych odbiorcy przelewu.

Usługa została wprowadzona unijnymi przepisami i obowiązuje w krajach strefy euro od początku października. Zadaniem systemu jest weryfikacja danych odbiorcy przelewu, czyli zgodności jego nazwy z numerem konta w standardzie IBAN. Jeśli są one tożsame, VoP wyświetla komunikat o pełnej zgodności. W przypadku gdy są wątpliwości co do podanych danych lub gdy okażą się błędne, nadawca przelewu otrzymuje odpowiednie powiadomienie. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj i tutaj.

Przeczytajcie także:  PKO BP wprowadził prośbę o przelew Blik także na Androida

W dyskusji na temat walki z cyberprzestępczością, oprócz prezesa Alickiego, brali udział przedstawiciele mBanku, Santandera, PKO BP oraz Związku Banków Polskich. W kontekście obowiązującego w krajach strefy euro systemu VoP, ciekawymi danymi z wdrożenia w oddziale na Słowacji podzielił się wiceprezes mBanku, Marek Lusztyn. Od momentu uruchomienia nowego systemu, zaledwie 60 proc. klientów otrzymuje komunikat o pełnej zgodności danych odbiorcy przelewu. Jego zdaniem jest kilka przyczyn tego stanu rzeczy, wśród nich m.in. błędy popełniane przez użytkowników czy charakterystyka systemów banków (chodzi o sytuacje, gdy np. widnieje pełna nazwa użytkownika, wraz z jego drugim imieniem).

Serwis cashless.pl był  partnerem medialnym Kongresu Bankowości Detalicznej.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies