Rozwiązanie, polegające na znaczeniu przelewów będących wynikiem prawdopodobnego przestępstwa, jest na etapie pilotażu
Informację na temat nowego rozwiązania antyfraudowego przekazał prezes KIR, Piotr Alicki podczas Kongresu Bankowości Detalicznej, który 2 grudnia 2025 r. odbył się w gmachu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Alicki moderował panel dyskusyjny dotyczący ochrony klientów banków przed oszustami. Ze słów prezesa KIR-u wynika, że nowy system ma polegać na znakowaniu przelewów, które mogą być wynikiem potencjalnego oszustwa. Rozwiązanie ma uniemożliwić wypłatę pieniędzy przesłanych takim przelewem.
Jak zdradził mi w rozmowie Piotr Alicki, aktualnie rozwiązanie jest już na etapie pilotażu, w trakcie którego testowane jest w przypadkach wyłudzania podatku VAT. Stwierdził również, że intencją KIR-u jest komercyjne wprowadzenie produktu na rynek w 2026 r. Wówczas ujawnionych ma być więcej szczegółów na temat działania nowego systemu.
Natomiast również w przyszłym roku KIR chce udostępnić bankom z Polski rozwiązanie o nazwie verification of payee, czyli narzędzie do weryfikacji danych odbiorcy przelewu.
Usługa została wprowadzona unijnymi przepisami i obowiązuje w krajach strefy euro od początku października. Zadaniem systemu jest weryfikacja danych odbiorcy przelewu, czyli zgodności jego nazwy z numerem konta w standardzie IBAN. Jeśli są one tożsame, VoP wyświetla komunikat o pełnej zgodności. W przypadku gdy są wątpliwości co do podanych danych lub gdy okażą się błędne, nadawca przelewu otrzymuje odpowiednie powiadomienie. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj i tutaj.
W dyskusji na temat walki z cyberprzestępczością, oprócz prezesa Alickiego, brali udział przedstawiciele mBanku, Santandera, PKO BP oraz Związku Banków Polskich. W kontekście obowiązującego w krajach strefy euro systemu VoP, ciekawymi danymi z wdrożenia w oddziale na Słowacji podzielił się wiceprezes mBanku, Marek Lusztyn. Od momentu uruchomienia nowego systemu, zaledwie 60 proc. klientów otrzymuje komunikat o pełnej zgodności danych odbiorcy przelewu. Jego zdaniem jest kilka przyczyn tego stanu rzeczy, wśród nich m.in. błędy popełniane przez użytkowników czy charakterystyka systemów banków (chodzi o sytuacje, gdy np. widnieje pełna nazwa użytkownika, wraz z jego drugim imieniem).
Serwis cashless.pl był partnerem medialnym Kongresu Bankowości Detalicznej.