
Należność za przejazd można opłacić kartą i smartfonem, a w razie kontroli zbliżyć je do czytnika kontrolerskiego
W Suwałkach wdrożony został nowy system biletowy. Rozwiązanie zostało przygotowane przez Mennicę Polską, we współpracy z ZKM PGK i bankiem Pekao.
Z nowego systemu można już korzystać we wszystkich pojazdach suwalskiej komunikacji miejskiej. Zostały one wyposażone w wielofunkcyjne kasowniki umożliwiające zarówno opłacenie przejazdu bezgotówkowo, bez drukowania biletu, jak i skasowanie papierowego biletu z wykorzystaniem kodu QR. Podróżujący, wybierający bezgotówkowe opłacenie należności w kasowniku, mogą to zrobić kartą płatniczą, smartfonem czy smartwatchem, które to narzędzie w razie kontroli przykładają też do czytnika kontrolerskiego.
Mieszkańcom Suwałk udostępniony też został nowy portal pasażera. Za jego pośrednictwem można online kupić bilety okresowe, jak również sprawdzić historię wszystkich transakcji – także tych dokonanych kartą zbliżeniową w kasownikach.
We wdrożenie zaangażowany był bank Pekao, który odpowiadał za dostarczenie rozwiązań informatycznych umożliwiających obsługę kart płatniczych w kasownikach i urządzeniach kontrolerskich, a także za udostępnienie bramki płatniczej w portalu pasażera. Bank pełni też funkcję agenta rozliczeniowego.
Podobne rozwiązania, tzw. open payment system, wprowadzone też zostały w innych polskich miastach. Mogliście o tym przeczytać m.in. w raporcie Cashless Cities 2025.
Fot. UM Suwałki