Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Adyen: 36 proc. sprzedawców zauważa poprawę szybkości i jakości obsługi po wdrożeniu softposów

Adyen podkreśla, że terminale aplikacyjne eliminują "tarcia" w finalizacji zakupu: kolejki, sztywne punkty obsługi i przestoje operacyjne

Adyen ze swojego szerokiego badania "Adyen Index: Retail Report 2025" wyciągnął dane dotyczące rozwiązań typu softpos, czyli terminali aplikacyjnych. Wynika z nich m.in., że 36 proc. polskich sprzedawców zauważa poprawę szybkości obsługi oraz ogólnej jakości doświadczenia klienta po wdrożeniu rozwiązań mobilnych w sklepach.

Przeczytajcie także: Które banki umożliwiają swoim klientom płacenie pierścieniami?

Jak przypomina Adyen, smartfon lub tablet mogą dziś pełnić funkcję terminala płatniczego, w pełni zastępując fizyczne urządzenie POS. Rozwiązania typu softpos umożliwiają przyjmowanie płatności kartą, telefonem czy smartwatchem bez dodatkowego sprzętu i bez utrzymywania infrastruktury terminalowej. W rezultacie mogą uzupełniać standardowe metody płatności, umożliwiając sfinalizowanie transakcji w tym miejscu w sklepie, w którym znajduje się klient. W ocenie fintechu, softposy wyrastają na jedno z kluczowych narzędzi, które pozwala sklepom skrócić czas obsługi i dostosować się do rosnących oczekiwań konsumentów.

– Tap to Pay usuwa największe tarcia w finalizacji zakupu: kolejki, sztywne punkty obsługi i przestoje operacyjne. Daje tym samym sprzedawcom pełną mobilność, a klientom tempo zgodne z ich oczekiwaniami. To technologia bezpośrednio wzmacniająca konwersję i podnosząca komfort zakupów – mówi Matouš Michněvič, country manager CEE w Adyen.

Jako przykład udanego wdrożenia tej technologii Adyen podaje sklepy kosmetyczne Rituals. Jak się okazuje, w okresie szczytu zakupowego 23 grudnia 2024 r. aż 15 proc. wszystkich transakcji w salonach Rituals zostało zrealiowanych właśnie za pomocą Tap to Pay na iPhone’ach sprzedawców. Dodatkową zaletą miało być w tym przypadku zachowanie “luksusowego, spersonalizowanego charakteru zakupów” – konsultanci mogli towarzyszyć klientom w dowolnym miejscu w sklepie, nie przerywając rozmowy ani procesu sprzedaży.

Adyen zauważa natomiast, że softposy mogą sprawdzić się także w miejscach, gdzie tradycyjny terminal był dotąd mniej chętnie wykorzystywany czy mniej praktyczny, np. na targu, w salonie kosmetycznym, w restauracji czy podczas wizyty u klienta.

Przeczytajcie także: Alior wprowadza nową apkę

W momencie przeprowadzania badania, a więc w lutym i marcu 2025 r., aż 16 proc. respondentów zadeklarowało, że wdroży u siebie terminal aplikacyjny jeszcze w tym roku. Na marginesie trzeba jednak zauważyć, że zderzenie tych deklaracji ze statystykami rynkowymi każe sądzić, iż mogły to być zapewnienia nieco na wyrost. Według danych NBP na koniec II kw. płatności kartami przyjmowało 650 tys. firm, a terminale były obecne w ponad 1 mln placówek. Gdyby więc deklaracje respondentów miały być odbiciem całego rynku, oznaczałoby to, że 104 tys. firm będzie nowymi posiadaczami terminali aplikacyjnych (a gdyby odnieść to do placówek przyjmujących płatności kartami, to w 160 tys. z nich musiałyby się pojawić softposy). Tymczasem z danych cashless.pl wynika, że ogółem na rynku na koniec 2024 r. było ok. 50 tys. terminali aplikacyjnych, przyrost byłby zatem skokowy. Okazja do weryfikacji deklaracji przedsiębiorców odpytywanych przez Adyen pojawi się jednak dopiero wraz ze statystykami dotyczącymi bieżącego roku.

Fot. Image by DC Studio on Freepik

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies