
Adyen zwraca także uwagę, że w Europie dużą popularnością cieszą się lokalne metody płatności
Eksperci Adyen, na podstawie historycznych danych ze swojej platformy, przedstawili prognozy dotyczące e-handlu w kontekście nadchodzącego tzw. black friday, czyli dnia (a coraz częściej weekendu lub nawet całego tygodnia) promocji co do zasady rozpoczynającego okres wzmożonych zakupów związanych ze świętami i końcem roku. Zgodnie z ich przewidywaniami europejskie e-sklepy mogą się spodziewać wyników sprzedaży wyższych o od kilku do kilkunastu procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrost ten ma napędzać większa liczba transakcji, wyższe średnie wartości koszyka oraz upowszechnienie cyfrowych płatności i lokalnych metod płatności.
Przedstawiciele Adyen zwracają także uwagę, że podczas listopadowego festiwalu zakupowego rośnie średnia wartość koszyka – szczególnie przy zakupach online, dla których w zeszłym rok wzrost ten sięgnął aż 41 proc. (w sklepach stacjonarnych średnia wartość transakcji wzrosła tego dnia o 33 proc.).
Jak wynika z danych platformy, europejscy klienci bardzo chętnie korzystają z lokalnych metod płatności, takich jak w Polsce Blik. Na Starym Kontynencie takie metody odpowiadają za 18 proc. wolumenu płatności online, co jest wynikiem trzykrotnie wyższym niż w USA.
Już w zeszłym roku podczas black friday bardzo dużą popularnością cieszyły się zakupy w modelu kup teraz, zapłać później (ang. buy now pay later, czyli BNPL) – udział tej metody płatności w tzw. czarny piątek wzrósł o 61 proc. Adyen spodziewa się, że trend ten będzie kontynuowany także w tym roku. Skądinąd chęć odroczenia płatności nierzadko powiązana jest z perspektywą zwrotu nadmiarowych lub nieudanych zakupów – co ciekawe, podczas zeszłorocznego black friday zwrotów online było o 44 proc. więcej niż wynosi średnia roczna w Europie.
Jeśli zaś chodzi o handel tradycyjny, firma zwraca też uwagę na rosnący udział portfeli cyfrowych w płatnościach zbliżeniowych. Według jej danych wzrósł on z 34 proc. w 2024 r. do 42 proc. obecnie.
Adyen podaje, że w 2024 r. podczas black friday odnotował 670 mln transakcji o wartości 34 mld dolarów, a wolumen sprzedaży detalicznej był w regionie obejmującym Europę prawie 2,5-krotnie większy niż w typowy piątek. Największy skok wydatków w Europie odnotowano w Danii – były one aż 5 razy wyższe niż zwykle. Silny wzrost był także w Hiszpanii (ponad 4-krotny) i krajach nordyckich (ponad 3-krotny).