
Odpowiednie przepisy zostały właśnie przyjęte przez Sejm i trafią pod obrady Senatu
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego. Wprowadza ona ułatwienia dla osób preferujących komunikację elektroniczną.
Do tej pory instytucje finansowe mogły, ale nie musiały wskazywać środków komunikacji elektronicznej jako formy składania reklamacji. W efekcie zaproponowanych w nowelizacji zmian zostaną jednak zobowiązane do umożliwienia składania reklamacji online.
Co istotne, instytucja będzie mogła wskazać konkretny środek komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem którego klienci będą wyrażać swoje niezadowolenie (a więc np. konkretny mail). Chodzi o to, by klient mógł złożyć wygodnie reklamację, ale jednocześnie instytucja mogła ją prawidłowo zarejestrować, rozpatrzyć i przekazać odpowiedź w ustawowym terminie.
Nowe przepisy przewidują także, że jeśli klient złoży reklamację w formie elektronicznej, to podmiot rynku finansowego również udzieli mu odpowiedzi elektronicznie – będzie to domyślna forma odpowiedzi, niewymagająca dodatkowego wniosku ze strony klienta. Ma to ukrócić sytuacje, w których klient składał reklamacje mailowo i oczekiwał odpowiedzi w ten sam sposób, a instytucje odpowiadały w formie pisemnej, co wiązało się z koniecznością odbioru korespondencji osobiście. Nowe zasady nie pozbawiają klienta prawa do otrzymania odpowiedzi na piśmie – nadal może wnieść o udzielenie mu jej w takiej formie.
Nowe przepisy zostały przez Sejm przyjęte jednogłośnie. Ustawa trafi teraz do Senatu.
Warto przypomnieć, że idące w podobnym kierunku zmiany zaplanowano także w kilku ustawach dotyczących ubezpieczeń. Więcej na ten temat w tekście: Mniej tradycyjnej korespondencji w ubezpieczeniach. Z przepisów wykreślą sformułowanie "na piśmie".