Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Mniej tradycyjnej korespondencji w ubezpieczeniach. Z przepisów wykreślą sformułowanie "na piśmie"

Informacje będą mogły być przekazywane w formie elektronicznego, trwałego nośnika, na wyraźne życzenie i za zgodą klienta bądź poszkodowanego

Z niektórych przepisów ubezpieczeniowych znikną sformułowania "na piśmie" oraz wymóg złożenia "podpisu odręcznego" – takie zmiany znalazły się w projekcie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, ustawy o działalności ubezpieczeniowej i Kodeksu cywilnego. Projekt określany jest jako deregulacyjny i za jego pomocą mają być spełnione postulaty zgłoszone przez inicjatywę SprawdzaMY.

Przeczytajcie także: Millennium Leasing umożliwia zawarcie umowy w pełni online

Dzięki projektowanej ustawie zakłady ubezpieczeń oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a także sami ubezpieczający będą mogli przekazywać na elektronicznym, trwałym nośniku (w tym pocztą elektroniczną) informacje, które do tej pory przesyłane były tradycyjną korespondencją. Przy czym przejście na elektroniczną formę będzie się odbywało za zgodą i na życzenie klienta. Stosowny projekt pojawił się na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

W uzasadnieniu projektu wskazano szereg przepisów, z których usunięte ma zostać sformułowanie "na piśmie". Mowa o:

  • wynikającym z ustawy o działalności obowiązku zawiadomienia o tym, że zgłaszającemu roszczenie odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości;
  • wynikającej z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych konieczności zawiadomienia o przyczynach niemożności zaspokojenia roszczeń uprawnionego w całości lub w części, o braku podstaw do wypłaty odszkodowania oraz przekazywania przez UFG oświadczenia przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia;
  • kodeksowej regulacji biegu przedawnienia roszczenia o świadczenie do ubezpieczyciela, który rozpoczyna się na nowo, gdy zgłaszający otrzymał oświadczenie ubezpieczyciela o przyznaniu lub odmowie świadczenia;
  • konieczności pisemnego potwierdzenia otrzymania przez ubezpieczającego informacji o nieadekwatności produktu, pisemnego potwierdzenia zapoznania się z ostrzeżeniem i pisemnego potwierdzenia żądania zawarcia umowy (takie pisemne oświadczenia muszą być potem archiwizowane, a zakłady ubezpieczeń nie mogą przy tym używać opierać się na podpisie złożonym rysikiem na ekranie).

Przeczytajcie także: DA Deutsche Allgemeine wśród członków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Jak wskazano, w takich sytuacjach zakłady ubezpieczeń wysyłają do klientów listy, chociaż mogłyby przesłać wymaganą prawem informację, za zgodą i na życzenie klienta, pocztą elektroniczną. Proponuje się zatem, aby w zmienianych przepisach określenie "na piśmie" zastąpić sformułowaniem "na papierze lub innym trwałym nośniku".

– Wprowadzenie trwałego nośnika jako jednej z form przesyłania określonych informacji przez zakłady ubezpieczeń oraz UFG i przez ubezpieczających pozytywnie wpłynie na uproszczenie zasad korespondencji, a także na przyspieszenie i usprawnienie jej wymiany pomiędzy zakładami ubezpieczeń i UFG a ich klientami – czytam w uzasadnieniu. Redakcja doda tylko tylko, że przy okazji wszyscy zaoszczędzimy wiele ton papieru.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies