Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Wartość przelewów na telefon Blik wzrosła w ciągu roku prawie o 80 proc. Czy stoją za tym m.in. płatności za produkty i usługi?

Transakcje na numer telefonu, a więc P2P, stanowią już jedną czwartą wszystkich operacji wykonywanych przez użytkowników Blika

Wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności Monika Król przedstawiła dzisiaj wyniki transakcyjne systemu Blik osiągnięte w I kw. bieżącego roku. Spośród nich najbardziej zainteresowały mnie dane dotyczące liczby i wartości przelewów na numer telefonu odbiorcy. Jak się okazuje, w okresie styczeń-marzec 2024 r. użytkownicy Blika wykonali 132 mln takich transakcji o łącznej wartości 19,3 mld zł. Pod względem liczby to wzrost o 59 proc. w porównaniu do I kw. ubiegłego roku. Pod względem wartości wzrost wyniósł aż 78 proc.

Przelewy P2P decydują także o szybkim wzroście popularności systemu Express Elixir KIR-u, który jest wykorzystywany przez Blika do realizacji większości przekazów na numer telefonu. Z danych KIR wynika, że w I kw. 2024 r. przez Express Elixir przeszło 116,4 mln transakcji o wartości 58,8 mld zł. Liczba "ekspresów" jest niższa od przelewów na numer telefonu Blik ze względu na fakt, że transakcje P2P pomiędzy klientami tego samego banku realizowane są z pominięciem systemu Express Elixir.

Przeczytajcie także: Twisto wprowadza szybkie przelewy bankowe

Jednym z czynników decydujących o wzroście przelewów P2P, które w całości liczby transakcji Blika stanowią już ponad 25 proc., może być wykorzystywanie tego narzędzia do płatności za produkty i usługi przez konsumentów na rzecz firm. Przelewy na numer telefonu zwykle są darmowe dla płatników. Z kolei odbiorcy, będący przedsiębiorcami, mogą przyjmować płatności bezgotówkowe, a nie muszą jednocześnie ponosić kosztów związanych z obsługą transakcji i dzierżawą terminala.

Niestety, na razie nie dotarłem do żadnych poważnych badań, które mogłyby pokazać skalę tego zjawiska. Sprawy nie zgłębiał też jeszcze sam operator Blika. – Dotychczas nie realizowaliśmy badań poświęconych usłudze P2P. Natomiast z monitoringu marki i badań fokusowych, które cykliczne realizujemy, wynika, że użytkownicy cenią sobie ją za jej benefity – natychmiastowość przekazania bądź odebrania pieniędzy, brak konieczności zapamiętywania długiego numeru konta bankowego i dostępność 24/7. Wpływ na obserwowane wzrosty mają także prowadzone wokół usługi kampanie marketingowe – odpowiedziało biuro prasowe Blika na moje pytanie w tej sprawie. Więcej na temat wykorzystania Blika do płatności firmowych w tekście Czy przelewy P2P mogą zastąpić terminale? Część małych firm preferuje płatności Blikiem na numer telefonu, zamiast kartą.

Przeczytajcie także: Co dalej z otwartą bankowością w Polsce?

A jeśli chodzi o całą transakcyjność Blika w I kw. 2024 r., to system odnotował 518 mln operacji (wzrost rok do roku o 39 proc.). Wartość wszystkich opiewała na 73,9 mld zł. Cały czas dominują transakcje w e-commerce, ale ich udział zmniejsza się. W ubiegłym kwartale stanowiły one 51,1 proc. wszystkich, podczas gdy przed rokiem było to 55,3 proc. Na trzeciej pozycji po płatnościach w internecie oraz przelewach P2P znalazły się transakcje w terminalach, których w I kw. 2024 r. było ponad 105 mln. I tu ciekawostka, mimo tego, że dynamicznie rosną transakcje zbliżeniowe Blikiem (z 24,7 mln przed rokiem do 39,2 mln obecnie), to wciąż większość płatności Blikiem w POS-ach stanowią te z użyciem kodu.

Jeśli chodzi o przyszłe działania spółki zarządzającej Blikiem, to liczy ona na to, że w najbliższym czasie uruchomi komercyjne transakcje w Słowacji, a w Rumunii otrzyma zgodę tamtejszego nadzoru na uruchomienie systemu płatniczego. W Polsce zaś chce rozwijać m.in. płatności odroczone, które obecnie są oferowane przez VeloBank oraz Millennium i dostępne są w VeloMarkecie i sklepie Morele. W najbliższym czasie zarówno liczba banków, jak i sklepów akceptujących to rozwiązanie ma rosnąć, a w przyszłym kwartale podane zostaną pierwsze statystyki dotyczące liczby transakcji.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies